Helsingan keskiaikapäivää vietetään verkossa

Helsingan keskiaikapäivän voi tänä vuonna kokea verkossa keskiaikaisena pitkänä viikonloppuna 7.–9.8.2020. Koronapandemian aiheuttamana turvallisuustoimenpiteenä verkkoon siirretyn tapahtuman ohjelmisto koostuu teemavideoista sekä keskiaikaisista verkkomarkkinoista.

Kaksi nuorta ampuu jousilla selkä kuvaajaan päin.

Jousiammuntaa Helsingan keskiaikapäivässä. Kuva: Roni Oksanen.

Joka päivä uusia ohjelmanumeroita

Osoitteessa www.helsinga.fi julkaistaan jokaisena tapahtumapäivänä uusia ohjelmanumeroita.

- Verkkotapahtuman ohjelma on pitkälti samanlainen kuin olisi ollut paikan päällä Helsingin pitäjän kirkonkylässä. Nyt ohjelmanumerot ovat tietysti hieman eri muodossa ja niihin voi tutustua kotoa käsin, kertoo Vantaa-Seuran toiminnanjohtaja Riina Koivisto.

Verkkoympäristö mahdollistaa Vantaan keskiajan esittelyn tavallista laajemmin. Osa ohjelmanumeroista olisi ollut haastava toteuttaa tavanomaiseen tapaan pidettävässä tapahtumassa.

Konsertteja, markkinat ja keskiaikamessu verkossa

Ohjelmassa on musiikkia, opastuksia, luentoja ja esittelyjä. Mukaan mahtuu kokonainen keskiaikainen messu. Pitkälti laulettuna toteutettu Pyhän Henrikin messu perustuu Turun messukirjaan vuodelta 1488 ja muihin keskiaikaisiin lähteisiin.

- Messussa on mukana lauluyhtyeiden Corvus Laurencij ja Schola Sancti Henrici laulajia. Kieli on keskiaikaiseen tapaan latina, mutta verkkolähetyksessä on käännökset. Tällainen on todella innostava kokeilu sukeltaa menneeseen. Ennakkotyötä vaaditaan paljon, mutta olemme tehneet keskiaikaisia messuja aiemminkin, kertoo Tikkurilan seurakunnan pappi Jaakko Hyttinen.

BRQ Vantaa Festivalin toiminnanjohtaja Karoliina Junno-Huikari taas sanoo, että kirkon ympäristössä perinteisesti piknikkonserttina tehty konsertti on nyt taltioitu artistin kotona.

- La dousa votz -konsertissa on luvassa nimen mukaisesti suloisia ääniä, musiikkia 1100-luvulta lähtien. Siinä lauletaan luonnosta ja rakkaudesta, Junno-Huikari kuvailee.

Helsingan keskiaikapäivän markkinat puolestaan ovat käynnissä verkossa koko tapahtuman ajan. Yleisö pääsee tutustumaan tapahtuman verkkosivuilla myyjien valikoimiin ja ostokset tehdään tilauksina suoraan näille.

- Valikoimista löytyy keskiajan tyyliä edustavia koruja, keramiikkaa ja pukuja, pellava- ja villakankaita, hunajaa, luonnonkosmetiikkaa sekä erilaisia lahja- ja sisustustuotteita. Näihin käsityötaidonnäytteisiin kannattaa käydä tutustumassa, vinkkaa Koivisto.

Ohjelmanumeroista jää tallenteet - 11 000 kävijää tavoittanut tapahtuma rakentaa kotiseuturakkautta

Helsingan keskiaikapäivän järjestävät Vantaa-Seura, Tikkurilan seurakunta ja BRQ Vantaa Festival toivovat ihmisten löytävän myös verkkomuotoisen tapahtuman. Järjestäjille on tärkeää, että tapahtuman ja sen ohjelmanumeroiden avulla voidaan kertoa Vantaan menneisyydestä ja historiasta sekä tuoda tutuksi keskiaikaa ja siihen liittyviä ilmiöitä.

- Toivomme, että tapahtuma auttaa ihmisiä identifioitumaan omaan kotiseutuunsa. Videotallenteet jäävät katsottaviksi ja tuottavat toivottavasti iloa ja hyötyä vielä kauan tapahtuman jälkeen, Koivisto muotoilee järjestäjien yhteisen toiveen.

Helsingan keskiaikapäivä on vietetty vuodesta 2016 alkaen Vantaan keskiaikaisessa sydämessä, Pyhän Laurin kirkon ympäristössä. Viime vuonna jo 11 000 kävijää keränneen tapahtuman järjestävät yhdessä Tikkurilan seurakunta, Vantaa-Seura ja BRQ Vantaa Festival ja tapahtumaa tukevat Vantaan kaupunki sekä Aktiastiftelsen i Vanda.

Helsingan keskiaikapäivän verkkotapahtuman 2020 ohjelma

Ennakkomaistiainen:
Helsinga-tyypin sisustusvinkit

Pe 7.8.2020
Helsinga-tyyppi muodin huipulla
Schola Sancti Henricin konsertti ja pyhimystutkija Jenni Kuulialan luento
Pyhän Laurin ritarin kilpityöpaja
Keskiaikaseura Hukan tietoisku: Pukuesittelyjä ja keskiajan muotinäytös
Buhurt, aseet ja haarniskat, Medieval Combat Sport Finland
Keskiaikaseura Hukan ja Aarnimetsän esittely: Historian elävöitys Suomessa.
Kukkaseppeleen sidonta ja kukkien symboliikka, kansantanssiteatteriryhmä Petkele

La 8.8.2020
Helsinga-tyyppi ja matkanteon haasteet
Lasten aikamatka keskiaikaan