Taiteilija Helena Vaari tekee Tikkurilan kirkon kirkkotekstiilit

Tikkurilan uuden kirkon kirkkotekstiilien toteuttajaksi on valittu tekstiilitaiteilija, käsityömestari Helena Vaari.

Tekstiilitaiteilija Helena Vaari.

Kuvassa tekstiilitaiteilija Helena Vaari. Kuvaaja Mikaela Holmberg.

Vaari on tehnyt sakraalitaidetta yli 30 vuotta, muun muassa viisi piispankaapua ja kirkkotekstiilit yli kymmeneen kirkkoon.

Rakenteilla olevan Tikkurilan kirkon kirkkotekstiilihankinnasta järjestettiin avoin portfoliohaku. Hakemuksia tuli määräaikaan mennessä 10 kappaletta. Valintaryhmän perusteluissa todetaan muun muassa, että Vaarin tekstiilien innovatiivinen tekotapa on poikkeuksellisen uutta luovaa ja sopii hyvin kirkon uuteen ja moderniin toteutustapaan.

- Tikkurilan kirkon kirkkotekstiilihankinta kiinnostaa minua suuresti. Kirkkotekstiilit eivät ole irrallisia kappaleita, vaan tärkeä osa taiteen, arkkitehtuurin ja kirkon toiminnan vuoropuhelua. Kirkkotekstiilien tulee liittyä muuhun taiteeseen väreillään, symboliikallaan ja luonteellaan. Kirkkotekstiilit ovat tärkeällä paikalla kirkossa, alttarilla, kaikkein pyhimmässä paikassa, Vaari toteaa.

Vaari käyttää kirkkotekstiileissään suomalaisesta luonnosta löytyviä kristillisiä symboleja. Tikkurilan kirkon kirkkotekstiileihin hän haluaa myös tuoda pieniä muistoja Pyhän Laurin kirkon kuvamaailmasta.

- Teokset ovat käsityötä, jokainen tikki on erilainen. Neula on sivellin ja kankaat sekä langat ovat värejä, Vaari sanoo.

Vaari tekee ja ompelee suunnittelemansa tekstiilit itse. Osa tekniikkaa on pitsi.

- Pitsiä on perinteisesti käytetty osana kirkkotekstiilejä, muttei siten, kuin olen ajatellut Tikkurilan kirkossa käyttää. Betoniseinään voi tuoda keveyttä pitsin olemuksella, ja niin, että liturgiset värit tulevat esille.

Vuosien varrella taiteilijan omaksi, tunnistettavaksi tyyliksi, ovat juurtuneet keskiaikaiset tekniikat, applikaatio ja taidekirjonta – tosin tämän päivän työvälinein toteutettuina.

- Olen lähtenyt keskiaikaisista tekniikoista, mutta työ tekijäänsä neuvoo ja tämä kehittyy koko ajan. Tekniikkojen vapaa yhdistämismahdollisuus kiehtoo, kaikki muodot ovat mahdollisia näillä, kun vaikkapa kankaan kudonnassa on sidottu pystysuoriin ja vaakasuoriin linjoihin. Mahdollisuudet tehdä symboliikkaa ja kuvia ovat loputtomat.

Tikkurilan uusi kirkko otetaan käyttöön loppuvuodesta 2020.

2020-06-29 10:20:31.0