Lapsiperheet ja nuoret löysivät seurakunnan toiminnan netissä koronakeväällä

Vantaan seurakuntien netissä lähettämät lasten kerhot, nuortenillat ja lapsille tai nuorille suunnatut kirkkohetket kokosivat yhteensä 48 709 katselukertaa 16.3.–1.6.2020.

Kaksi hiiriksi sonnustautunutta muskarin ohjaajaa. Kuvakaappaus Korson seurakunnan livemuskarivideolta.

Kuvassa: Kuvakaappaus Korson seurakunnan livemuskarivideolta

Koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilan vuoksi kaikki lapsiperheiden ja nuorten toiminta seurakuntien tiloissa meni tauolle. Osa toiminnasta siirtyi nettiin.

Muskareita, pyhäkouluja ja lasten kerhoja katsoi koronakevään aikana 30 870 katsojaa. Näitä katsottiin paljon Facebookissa ja Youtubessa.

Nuorteniltoja järjestettiin mm. Instagramissa, Discordissa, Zoomissa ja Facebookissa. Nuortenilloissa oli kevään aikana 5570 katselua.

Lasten ja nuorten kirkot keräsivät 12 269 katselukertaa. Lukuun sisältyvät koululaisille tarkoitetut pääsiäis- ja kevätkirkot. Lähetykset olivat pääasiassa Facebookissa.

Nuorisotyönohjaaja Nina Häkkinen Hakunilan seurakunnasta kertoo, että nuorisotyöntekijät tekivät alueen kouluille kirkkohetkien lisäksi myös muuta uskontotunneilla käytettävää videomateriaalia, mm. tunnetaitoihin liittyvää työskentelyä ja Raamatun kertomuksia tekemisen kautta.

Hakunilan seurakunnan nuorten toiminta siirtyi poikkeustilan alettua Instagram-liveen. Reaaliaikaisesti nuortenilloissa oli paikalla 50–70 nuorta, ja myöhemmin videot keräsivät vielä lisää katseluita. Nuorteniltojen jatkot pidettiin Discordissa pelaamalla tietokonepelejä yhdessä netissä. Torstai-iltojen nuorille suunnatut iltakirkot keräsivät yli 8000 katselukertaa kevään aikana.

– Uskon, että poikkeustilanteessa nuorilla on ollut kaipuuta yhteyden kokemiseen. Iltakirkoista on varmasti välittynyt lohdun, toivon ja ilon viestiä, sanoo Nina Häkkinen.

Korsossa muskarit ja perhekerho siirtyivät heti nettiin

Korson seurakunnan muskarit ja perhekerhohetket siirtyivät heti poikkeustilan alettua nettiin ja löysivät yleisönsä. Lastenohjaaja Satu Kurvisen ja Erja Lindholmin tekemiä videoita katsottiin netissä 10 227 kertaa kevään aikana.

– Meillä ei entuudestaan ollut kokemusta videoiden teosta, mutta siirsimme toimintamme heti nettiin, kun lasten toiminta kirkon tiloissa meni tauolle, Kurvinen ja Lindholm kertovat.

Korson lastenohjaajakaksikko teki kevään aikana viikoittain kolme videota: livenä toteutetun muskarin tiistaisin ja ennakkoon taltioituina videoina iltaperhekerhon keskiviikkoisin ja perhekerhohetken perjantaisin. Livemuskareissa ohjaajat, lapset ja vanhemmat pystyivät olemaan välittömässä vuorovaikutuksessa keskenään.

– Loruttelimme paikalla olevien lasten nimiä ja saimme laulutoiveita seuraaville kerroille, Lindholm kertoo.

Kevään aikana muskareissa esitettiin toista sataa lastenlaulua ja joka kerralla oli jokin teema, esimerkiksi metsäretki, leipominen, maatila tai vappu.

Perhekerhojen hartauksissa Satu Kurvinen ja Erja Lindholm halusivat välittää toivon sanomaa ja iloa aikana, jota kulkutaudin uhka ja eristäytyminen synkensivät.

Muskareita katsottiin ulkomaillakin

Lastenohjaajat halusivat tavoittaa ne ihmiset, jotka olivat osallistuneet toimintaan kirkolla. Videoiden kautta muskarit ja perhekerhohetket löysivät uuttakin yleisöä.

– Olemme saaneet pelkästään hyvää palautetta. Uusiakin ihmisiä tuli mukaan, ulkosuomalaisia ja ulkomaalaisia jopa Australiaa, Etelä-Afrikkaa ja Teksasia myöten, Kurvinen sanoo.

Poikkeuksellinen kevätkausi ja uuden työtavan löytäminen tuntuivat Kurvisesta ja Lindholmista innostavalta ja jännältä. Kaksikko kertoo oppineensa paljon videoiden tekemisestä ja esiintymisestä. Vielä on epävarmaa, jatkuvatko nettivideot tulevaisuudessa.

– Toivotaan, että elämä muuttuu normaaliksi ja voidaan taas avata kirkon ovet ja kohdata ihmisiä kasvokkain. Siinä tilanteessa työaika ei kuitenkaan enää riitä nettivideoiden tekoon yhtä tiiviisti kuin keväällä. Ehkä voisimme kuitenkin jatkaa vaikka muskarivideoita harvempaan tahtiin, Kurvinen ja Lindholm toteavat yhdessä.

Katso Korson seurakunnan muskari- ja perhekerhovideoita Korson seurakunnan Facebook -sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Lastenkirkon Youtube-videolistasta Livemuskareita KorsostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Mon Jun 15 08:00:00 EEST 2020