Kesäopas palvelee Pyhän Laurin kirkossa – Lähde kesäretkelle pääkaupunkiseudun vanhimpaan rakennukseen

Vantaan Pyhän Laurin kirkossa työskentelee jälleen kesän ajan opas. Myös maksuttomia ryhmäopastuksia voi varata etukäteen.

Pyhän Laurin kirkko ruusut vaaka Lotta Numminen.JPG

Pyhän Laurin kirkko on auki kesällä ma klo 12–18 ja ti–pe klo 11–19. Kirkon kesäopas on pääsääntöisesti paikalla 8.6. alkaen elokuun loppuun ma klo 12–18 ja ti–pe klo 11–18.

Kirkon kesäoppaalle historia on intohimo

Ella Sahivirta poseeraa hyväntuulisena Pyhän Laurin kirkon ovella. Tuleva kesä on hänen ensimmäinen työrupeamansa oppaana.

-Itse olen sen sijaan kyllä käynyt hurjan paljon erilaisilla opastetuilla historiakierroksilla. Täällä Pyhän Laurin kirkossakin lapsena perheen kanssa. Kun asuin jonkin aikaa Tapulikaupungissa, minulla oli myös tapana tehdä joskus pitkiä kävelyitä tähän ympäristöön.

Teologian maisteri työstää parhaillaan kirkkohistorian alaan kuuluvaa väitöskirjaansa. -Lapsesta asti historia on ollut minulle intohimo. Tiesin opiskellessa lähtiessä, että haluan papiksi jonain päivänä, ja ehdottomasti opiskella juuri kirkkohistorian laitoksella, Sahivirta kertoo.

Kesätyöhönsä hän on valmistautunut muun muassa vuosilukuja, keskeisiä henkilöitä ja kirkkotaiteeseen liittyviä nippelitietoja opetellen. Oppaan on vielä vaikea ennakoida, millaiseksi tuleva kesä muodostuu.

-Voi olla, että on hiljaisempaa, kun koronatilanteen vuoksi esimerkiksi konsertteja on tavallista vähemmän. Toisaalta nyt kun ei voida matkustella niin paljon, niin kotiseutumatkailua tulee ehkä enemmänkin ja ihmiset kiertelevät niitä kohteita, jotka ovat auki.

Sahivirtaan ovat näin aluksi tehneet erityisesti vaikutuksen näkymä kirkon urkuparven kohdalta alttarille, hautausmaan sukuhautakappelit ja koko ympäristö punaisine puutaloineen.

Noin vuonna 1452 valmistunut keskiaikainen harmaakivikirkko on pääkaupunkiseudun vanhin rakennus. Kirkko tuhoutui kiviosia lukuun ottamatta tulipalossa vuonna 1893. Palon jälkeen se kunnostettiin arkkitehti Theodor Höijerin suunnitelmien mukaan.

-Tämä kirkon tyyliyhdistelmä uusgotiikkaa ja keskiaikaa on harvinainen. Ja onhan sekin harvinaista, että voi ottaa bussin Rautatieasemalta ja pääsee keskiaikaiseen paikkaan. On iso hautausmaa ja ikään kuin vanhan maalaispitäjän kirkko, mutta sittenkin aika ytimessä.

Sahivirta on sitä mieltä, että kohde sopii kesäpäivän viettopaikaksi lähes kaikille.

-Kirkkoon voi tulla istahtamaan ja hengähtämään. On hengellinen aspekti, mutta lisäksi vieressä ovat upea puisto ja kahvila. On aika ihanaa kierrellä siinä hautausmaalla ja joenvarrella. Toivon, että ihmiset tulisivat rohkeasti kysymään, juttelen mielelläni historiasta.

Tikkurilan seurakunnan pastori Sanna Heikurinen sanoo, että seurakunnassa haluttiin ilman muuta palkata opas myös tänä kesänä, kun se osoittautui mahdolliseksi.

- Haluamme, että kirkko on auki ja ihmisillä mahdollisuus tulla sinne hiljentymään sekä tutustumaan historiaan. Voi olla, että tänä vuonna ryhmäopastuksia on jonkin verran tavallista vähemmän. Niitä voi kyllä tilata, mutta ryhmiä saatetaan esimerkiksi joutua jakamaan kahteen osaan, jotta kirkossa pystytään kulkemaan turvavälit säilyttäen.

Tietoa kirkossa vierailijalle

Pyhän Laurin kirkko on auki kesällä ma klo 12–18 ja ti–pe klo 11–19.

Kirkon kesäopas on pääsääntöisesti paikalla 8.6. alkaen elokuun loppuun ma klo 12–18 ja ti–pe klo 11–18. Opas palvelee suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Varaukset numerosta 050 466 4202 tai ella.i.sahivirta@evl.fi Opastuksia voi varata myös Pyhän Laurin kirkon tapahtumakoordinaattorilta Susanna Lönnqvistiltä susanna.lonnqvist@evl.fi puh. 050 559 4782

Lue lisää Vantaan Pyhän Laurin kirkon historiasta https://www.vantaanseurakunnat.fi/kirkot-ja-tilat/kirkot-ja-kappelit/pyhan-laurin-kirkko/kirkon-historiaa

Wed Jun 03 13:34:00 EEST 2020