Nurmijärveläisten kirkonkirjojen pito hoidetaan 1.6. alkaen Vantaalta

Nurmijärven seurakunta liittyy Vantaan aluekeskusrekisteriin kesäkuun alusta alkaen. Palvelu hoituu pääsääntöisesti verkossa.

Nurmijärven puukirkko.

Kuvassa Nurmijärven kirkko. Kuva Wikimedia Commons.

Nurmijärven seurakunnan kirkonkirjojen pitoon liittyvät tehtävät siirtyvät seurakunnalta aluekeskusrekisterin tehtäviksi.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi virkatodistustilaukset, sukututkimustilaukset, kasteiden ja avioliittojen rekisteröinnit, kirkkoon liittymisten ja kirkosta erojen rekisteröiminen sekä avioliiton esteiden tutkinta hoidetaan jatkossa Vantaa aluekeskusrekisterissä.

Seurakuntalaiset hoitavat näihin palveluihin liittyvän asioinnin aluekeskusrekisterin kanssa.
Asiointi tapahtuu nykyisin suurelta osin verkossa tai puhelimitse.

Vantaan aluekeskusrekisteristä on mahdollista saada valtakunnallinen sukuselvitys, jos henkilö, josta todistus tilataan, on ollut viimeisenä kirjoilla jossakin Vantaan aluekeskusrekisterin seurakunnassa. Valtakunnallinen sukuselvitys on 1.6. alkaen siten saatavilla myös Nurmijärven seurakunnan jäsenille. Tämä helpottaa esimerkiksi perunkirjoituksen järjestämistä, kun omaisten ei tarvitse pyytää virkatodistuksia kaikista niistä seurakunnista, joihin vainaja on elinaikanaan kuulunut.

Nurmijärven seurakunnan kirkkoherranvirastossa voi hoitaa jatkossa mm. hautauksiin ja hautojenhoitoon liittyviä asioita sekä kasteiden ja vihkimisten varauksia.

Muutoksen taustalla on kirkkohallituksen täysistunnon joulukuussa 2018 tekemä linjaus siitä, että vuoden 2022 alusta lukien kirkonkirjojenpidon tehtävien sekä väestökirjanpitoon liittyvien tehtävien tulee olla keskitettyinä aluekeskusrekistereiden tehtäviksi. Keskittäminen mahdollistaa seurakunnan keskittymisen kirkon perustehtävään.

Aluekeskusrekisteri palvelee puhelimitse (09 8306 345) ma–pe kello 9–15 ja sähköpostitse vantaa.keskusrekisteri@evl.fi

1.6.2020 alkaen Vantaan aluekeskusrekisteriin kuuluvat Vantaan seurakuntien ja Nurmijärven seurakunnan lisäksi Keravan ja Tuusulan seurakunta. Keravan seurakunta liittyi Vantaan aluekeskusrekisteriin 1.1.2019 ja Tuusulan seurakunta 1.1.2020.

Kuva Wikimedia CommonsLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed May 27 13:54:53 EEST 2020