Vihkikirkon ja papin voi nyt varata netissä Vantaalla

Vantaan Pyhän Laurin kirkossa on vielä vihkiaikoja kesälle.

Vihkipari Pyhän Laurin kirkossa.

Kuva: Antero Harju

Kirkkohäitä Vantaalla suunnittelevat Vantaan seurakuntien jäsenet voivat nyt hoitaa kirkon ja papin varaamisen verkossa. Uuden nettivarausjärjestelmän kautta voi varata avioliittoon vihkimisen tai jo maistraatissa solmitun avioliiton siunaamisen.

Verkkopalvelussa varauksen voi tehdä Vantaan kirkkoihin. Samalla varataan tilaisuuteen vihkimisen suorittava pappi ja kanttori.

Tällä hetkellä palvelusta ovat varattavissa suosituimman vihkipäivän eli lauantaiden kaikki vihkiajat. Jos vihkimisen haluaa varata jollekin muulle päivälle, hoituu se puhelinpalvelun kautta. Samoin puhelinpalvelun kautta varataan pappi niihin vihkimisiin, jotka ovat kirkossa Vantaan ulkopuolelle tai jotka pidetään juhlapaikalla.

– Haluamme tehdä varaamisesta mahdollisimman helppoa. Erityisesti nuoret aikuiset ovat tottuneet asioimaan verkossa, mutta moni muukin käyttää verkkopalveluja. Varaaminen onnistuu verkossa mihin aikaan vain eikä ole enää sidottu virastoaikoihin, kertoo Vantaankosken seurakunnan kirkkoherra Hannu Pöntinen, joka johtaa Vantaan seurakuntien asiakaspalvelun kehittämishanketta.

Lain edellyttämät avioliiton esteiden tutkinnat tehdään nykyään jo lähes sataprosenttisesti verkkopalvelussa. Nyt myös vihkimisen varaaminen on siirtymässä verkkoon.

Varauksen voi tehdä enintään vuoden päähän

Verkkopalvelussa varauksen voi tehdä enintään vuoden päähän. Papin voi varata nimellä lähikuukausien ajalle. Vuoden päähän tehtävään varaukseen voi lisätietoihin kirjoittaa, jos toivoo tuttua pappia vihkimään. Pappien työvuorojaossa selviää, voidaanko nämä toiveet toteuttaa. Asiakas voi muuttaa nettivarausjärjestelmän kautta tilaisuutta varaamisen jälkeen tai sen voi myös peruuttaa.

Kirkollisen vihkimisen voi varata vain jos molemmat puolisot kuuluvat kirkkoon. Jos toinen tai kumpikaan ei kuulu kirkkoon, pari vihitään maistraatissa, mutta heidän avioliittonsa voidaan siunata kirkossa.

Nettivarausjärjestelmä on tällä hetkellä käytössä Vantaan suomenkielisissä seurakunnissa. Ruotsinkielisen Vanda svenska församlingin jäsenten varaukset hoidetaan edelleen vain puhelimitse.

Myös ristiäiset voi varata verkossa – hautajaisten nettivaraus tulossa syksyllä

Myös ristiäiset voi Vantaalla varata verkossa. Tällä hetkellä joissakin Vantaan seurakunnista jo kolmannes kastevarauksista tehdään nettivarauspalvelun kautta. Hautaan siunaamisen nettivaraaminen on tulossa käyttöön ensi syksyn aikana.

Korona perui häitä – Pyhän Laurin kirkossa pääsee kesällä naimisiin

Vantaan suosituimpaan vihkikirkkoon Pyhän Laurin kirkkoon on tulevana kesänä vielä poikkeuksellisesti saatavana vapaita aikoja. Tavallisesti kaikki keskiajalta periytyvän kirkon kesäkauden vihkiajat on varattu vuodeksi eteenpäin. Varattuja vihkimisiä on peruuntunut koronavirusepidemian ja kokoontumisrajoitusten vuoksi. Nopea aikataululla naimisiin haluavilla pareilla on nyt mahdollisuus mennä vihille Pyhän Laurin kirkossa tulevana kesänä.

– Kirkkohäätkin voivat olla pienimuotoiset ja helpot järjestää, sanoo Hannu Pöntinen.

Koronarajoitusten lieventyessä kirkkohäihin voi 1.6.2020 alkaen osallistua enintään 50 henkeä. Tilassa täytyy kuitenkin huomioida riittävä etäisyys ihmisten välillä ja muut ohjeistukset epidemian ehkäisemiseksi edelleen. Lain mukaan avioliittoon vihkimisessä on oltava paikalla vähintään kaksi todistajaa, jotka järjestyvät tarvittaessa vaikka seurakunnan työntekijöistä.

VihkivarausjärjestelmäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2020-05-06 10:46:00.0