Vantaan seurakunnat lähettävät tekstarin 70–79-vuotiaille jäsenilleen

Vantaan seurakunnat lähettävät tekstiviestin 70–79-vuotiaille seurakuntien jäsenille. Viestissä kerrotaan, että seurakunnasta saa tukea koronaepidemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Vastaamalla viestiin vastaanottaja voi pyytää yhteydenottoa seurakunnasta.

Kuva kännykästä jonka ruudulla näkyy tekstiviesti.

– Tekstiviesti on seurakunnan tervehdys, jolla haluamme osoittaa tukemme 70–79-vuotiaille poikkeusolojen rajoitusten kanssa eläville sekä muistuttaa seurakunnan keskusteluavusta ja mahdollisuudesta seurakunnan työntekijän yhteydenottoon, jos sitä toivotaan, kertoo Vantaan seurakuntien yhteisen seurakuntatyön johtaja Kirsi Rantala.

Viestissä kerrotaan keskustelupäivystyksen puhelinnumero 09 830 6699, joka palvelee kaikkina päivinä klo 13–18.

70–79-vuotiaille lähetettävä tekstiviesti menee kaikille Vantaan seitsemän evankelis-luterilaisen seurakunnan tuohon ikäryhmään kuuluville jäsenille, joiden puhelinnumero on ollut saatavilla. Vantaan ruotsinkielisen seurakunnan jäsenet saavat saman viestin ruotsiksi.

Vantaan seurakunnilla on noin 13 000 70–79-vuotiasta jäsentä, joista noin 60 prosentin puhelinnumerot on saatu numeropalvelusta. Tekstiviesti lähtee noin 8000 numeroon. Viestejä on alettu lähettää ja lähetykset jatkuvat vappuviikolla.

Tekstiviestillä on mahdollista tavoittaa nopeasti iso joukko ihmisiä ja tarjota helppo tapa ottaa yhteyttä seurakuntaan. Vantaan seurakunnat ovat lähettäneet tekstiviestejä aiemminkin, mutta kohderyhmänä ovat olleet nuoret aikuiset. Poikkeustilan myötä tekstiviestiä haluttiin kokeilla ensimmäistä kertaa vanhemmille jäsenille ja nimenomaan vastausmahdollisuuden kanssa.

Yli 79-vuotiaita tavoitetaan puheluilla

Seurakunnista on jo viime viikkojen ajan soiteltu 80–84-vuotiaille jäsenille. Heiltä kysellään kuulumiset ja kartoitetaan avuntarpeet. 80–84-vuotiaiden kanssa käydyistä puhelinkeskusteluista on saatu hyvää palautetta. Seniorit ovat pitäneet positiivisena sitä, että seurakunta ottaa yhteyttä, muistaa ja pitää huolta. Useimmilla asiat ovat olleet ihan hyvin, mutta apua tarvitsevia on voitu ohjata tukipalveluiden piiriin.

Vantaan seurakunnat ja kaupunki tekevät yhteistyötä ikäihmisille soittamisessa. Kun seurakuntien työntekijät keskittyvät soittamaan 80–84-vuotiaille, kaupunki puolestaan pyrkii tavoittamaan kaikki yli 85-vuotiaat vantaalaiset puhelimitse.

– Tällä hetkellä monen arki on muuttunut ja jos siinä on huolta ja murhetta, viestimme on, että ethän jää sen kanssa yksin. Seurakunnat haluavat kulkea vantaalaisten rinnalla myös poikkeusoloissa ja siksi muutamme myös toimintaamme sen mukaisesti, Rantala sanoo.

2020-04-23 16:43:35.0