Uutta säkeistöä haetaan Suvivirteen – kolme parasta ehdotusta jatkoon

Vantaankosken seurakunnan kilpailussa haetaan uutta säkeistöä Suvivirteen. Kilpailuun tuli 62 ehdotusta, joista kolme parasta ehdotusta on nyt valittu jatkoon.

Kesäinen järvimaisema

Kuvia Suomesta / Roine Piirainen

Voittajan valitsee piispa Teemu Laajasalo 10.5.2020. Ehdotuksia tuli eri puolilta maata.

Kilpailuehdotusten lisäksi seurakuntaan tuli paljon palautetta kisasta. Jotkut olivat huolissaan, meneekö vanha kunnon Suvivirsi nyt pilalle. Toiset puolestaan kiittelivät hyvästä ideasta päivittää Suvivirren perinnettä.

– Kilpailun suosio ja sen saama näkyvyys yllättivät. Kaikesta tästä voi päätellä, että Suvivirsi on monelle suomalaiselle hyvin rakas. Tässä kilpailussa on mukana pientä leikkimieltä, eikä voittajasäkeistöä ole kuitenkaan virsikirjaan tarkoitus lisätä, kilpailua järjestämässä ollut pappi Jere Hämäläinen tyynnyttelee.

Kilpailun tarkoituksena on kutsua miettimään, miten sanoittaa Suomen suven kauneuden synnyttämää riemua tässä ajassa.

– Ehdotetuissa sanoituksissa näkyi myös ajankohtaisia teemoja kuten ilmastonmuutos ja koronapandemia. Ehdotuksissa oli voimaannuttavaa sanomaa ja toivon pilkettä vaikeaan tilanteeseen. Tämä tekee kunniaa alkuperäiselle sanoitukselle, joka kirjoitettiin 1600-luvun lopun nälkävuosien tunnelmissa, kertoo Hämäläinen.

Kilpailuun osallistujat olivat selvästi lähteneet tosimielessä liikkeelle, mutta nokkeluuksiakin oli saatu mahdutettua teksteihin. Pastori Jere Hämäläisen mukaan kärkikymmenikkö oli todella tasokas. Hämäläinen ja nuorisotyönohjaaja Suvi Vanhakylä valitsivat kolme jatkoon päässyttä säkeistöä. Raati kiinnitti huomiota sanoituksen sisällön ohella myös sen laulettavuuteen.

Jatkoon päässeiden säkeistöjen kirjoittajat ovat Tuuli Charalambous, Paula Karvonen ja Marja Oilinki. Voittajan valitsee Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo esiraadin valitsemien kolmen parhaan ehdotuksen joukosta.

Uuden säkeistön ensiesitys 17.5. verkon kautta

Voittajasäkeistö oli tarkoitus laulaa osana perinteistä Suvivirttä 17.5. Myyrmäessä järjestettävässä ulkoilmatapahtumassa. Koronaepidemian vuoksi tapahtuma on kuitenkin peruttu. Voittajasäkeistöllä täydennetty Suvivirsi esitetään 17.5. klo 12 Vantaankosken seurakunnan nettisivuilla ja Facebook-sivuilla nettilähetyksenä.

Suvivirsi löytyy virsikirjasta numerolla 571. Vuodesta 1701 virsikirjassa mukana olleessa virressä on kuusi säkeistöä. Sen säveltäjää ei tunneta, eikä sanoittajastakaan ole täysin varmaa tietoa.

Katso video, jossa esitetään kolme parasta säkeistöehdotusta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

YouTube-video

2020-04-23 15:52:00.0