Vantaalla kehitettiin sielunhoivakassi hoivakotien tueksi

Idea sielunhoivakassista syntyi jo viime syksynä. Kun ulkopuoliset eivät voi korona-aikana tulla laitoksiin, hoitajat voivat hoivakassien avulla tukea asukkaita, jotka kaipaavat hengellisyyttä. Metsotien palvelutalossa kassista luettiin heti asukkaille iltarukous.

Kasvomaskilla varustautunut lähihoitaja Mira Lauronen kurkistaa pappi Elina Jokipaltion tuoman sielunhoivak...

Lähihoitaja Mira Lauronen kurkistaa pappi Elina Jokipaltion tuoman sielunhoivakassin sisälle. Metsotien palvelutalossa on tällä hetkellä 17 asukasta.

Kun lähihoitaja Mira Lauronen avasi Metsotien palvelutalon ulko-oven tutulle Korson seurakunnan papille Elina Jokipaltiolle, molemmilla oli yllään hengityssuojaimet. Toisin kuin normaalisti, Jokipaltiolla ei nyt ollut pääsyä talon sisälle. Sen sijaan hänellä oli tuomisinaan sielunhoivakassi.

Kassin idea on, että hoitajat voivat sen sisällön avulla antaa asukkaille henkistä ja hengellistä tukea. Kassin sisältämä aineisto on helppo desinfioida. Kaikki kirjalliset materiaalit on laminoitu. Lauronen kertoo, että kassi otettiin palvelutalossa käyttöön samana iltana.

– Monelle talon asukkaalle hengellisyys on tärkeää. Tämän kassin avulla pystymme juttelemaan niistä asioista heidän kanssaan. Osa asukkaista halusi tutustua kassin sisältöön myös omatoimisesti. Eilen luimme iltarukouksen, jonka teksti löytyi kassista, Lauronen kertoo.

Sielunhoivakassista on Laurosen mukaan apua myös silloin, kun joku asukkaista kuolee. Talossa järjestetään aina yhteinen muistohetki, jossa muistellaan edesmennyttä asukasta. Sielunhoitokassissa on muistohetken runko, tilaisuuteen sopivia runoja ja psalmiteksti.

Kassista löytyy muun muassa lauluvinkkejä, kuvia ja rukouksia.

Ajatuksen sielunhoivakassista keksi Korson diakoniapappi Elina Jokipaltio. Hän on aiemmin työskennellyt Helsingin diakonissalaitoksella sairaalapappia vastaavassa yhteisöpapin tehtävässä. Hänen nykyiseen työhönsä kuuluvat kuukausittaiset hartaushetket Metsotien palvelutalossa ja alueen yksityisissä tehostetun palveluasumisen yksiköissä.

– Vantaan kaupungin Korson vanhustenkeskuksessa käy useimmiten sairaalapappi Pirjo Vatanen, toki minäkin joskus. Hartaushetkien lisäksi minua kutsutaan saattohoidossa olevan potilaan luo ja joskus myös syntymäpäiville. Hoivakoti on useimmille asukkaille loppuelämän koti, Jokipaltio kertoo.

Idea kassista, jonka avulla seurakunta voisi tukea hoitotyöntekijöiden työtä, syntyi viime syksynä. Jokipaltio keskusteli ajatuksesta niin seurakuntien kuin hoivakotien työntekijöiden kanssa.

– Laitoin myös kyselyn yksiköiden vastaaville ja yhdyshenkilöillemme ja heiltä saatu palaute oli positiivista. Ajatus on, että kassi tukee myös sellaisia hoitajia, jotka itse eivät ole kovin uskonnollisia. Silloin on hyvä, kun voi käyttää apuna valmista materiaalia, Jokipaltio sanoo.

Jokipaltio kysyi Vantaan seurakuntien yhteiseltä viestinnältä tavallisia Vantaan seurakuntien logolla varustettuja kasseja aineiston jakamiseen. Viestintäpäällikkö Meri-Anna Hintsala innostui sielunhoiva-ajatuksesta ja ehdotti, että kassit painettaisiin tällä nimellä. Näin tehtiin, ja koronan vuoksi nopeasti.

– Ei tätä ehditty erityisemmin palvelumuotoilla, vaikka toki kassin sisällöstä oli puhuttu hoivakotien kanssa. Voi olla, että kassia vielä tulevaisuudessa kehitetään. Nyt oli hyvä saada se nopeasti jakoon. Kassia onkin jo toimitettu hoitolaitoksiin eri puolille Vantaata, Jokipaltio kertoo.

Sielunhoivakassi sisältää muutaman perusajatuksen siitä, mitä henkinen ja hengellinen tuki tarkoittaa. Sieltä löytyy iltarukouksia, kanttorien kokoamia musiikkivinkkejä, perustekstejä kuten Isä meidän -rukous, tekstit muistohetken viettämiseen osastolla, rukouksia saattohoitoon, hartaushetken pohja sekä hengellisyyttä tukevia kuvia.

Teksti: Pauli Juusela
Kuvat: Marianna Siitonen

Juttu on julkaistu alun perin Kirkko ja kaupunki -lehdessä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2020-04-23 12:39:27.0