Seurakuntien muskarit ja nuorten hengailu tapahtuvat Vantaalla nyt verkossa

Seurakuntien varhaiskasvattajat ja nuorisotyöntekijät tekevät päivittäin sisältöä sosiaalisen median kanaville.

Vantaan seurakuntien kasvatusasiainsihteeri Iris Sotamaa.

Iris Sotamaa ihailee sitä, miten rohkeasti seurakuntien työntekijät ovat heittäytyneet tekemään sisältöjä sosiaalisen median kanaville.

Koronavirusepidemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa muskarit, nuorten hengailu, rippikoulun isoskoulutus ja monet muut toiminnot ovat nyt siirtyneet Vantaalla verkkoon. Vantaan seurakuntien kasvatusasiainsihteerin Iris Sotamaan mukaan kaikissa seurakunnissa on ideoitu jotain uutta sisältöä sosiaalisen median kanaviin.

– Lapsiperheille suunnattua materiaalia, kuten musiikkihetkiä, askarteluvinkkejä ja hartauksia, on tehty pääasiassa Facebookiin ja Instagramiin. Hakunilan seurakunta järjestää verkossa vauvaperheryhmänsä Hangout-tapaamisia.

– Nuorille suunnatussa verkkosisällössä ovat käytössä myös Zoom-, Discord- ja TikTok-kanavat. Vantaankosken nuorisotyössä on laadittu joka viikolle oma somesuunnitelmansa, jonka mukaan eri päivinä on tarjolla hartaustekstejä, kisailuja ja livesisältöjä. Näitä tuottavat myös nuoret itse.

Osa lapsiperheiden muskarilivelähetyksistä on kaikille avoimia. On kuitenkin myös suljettuja muskarilähetyksiä jo aiemmin ryhmään osallistuneille.

Seurakunnat tekevät videoita ja muuta materiaalia myös koulujen uskonnonopetuksen käyttöön. Hämeenkylän seurakunta aikoo videoida koulujen kevätkirkkotilaisuuden. Lisäksi koululaisille lähetetään Taika-Petterin eli Petteri Hakasen, seurakuntien kanssa yhteistyötä tekevän vatsastapuhujan ja jonglöörin, tsemppausviestejä.

Seurakunnat ovat uudessa tilanteessa toimineet nopeasti. Kaikesta niiden tuottamasta verkkomateriaalista muodostuu monipuolinen kokonaisuus.

– Ihailen sitä, millä rohkeudella työntekijät ovat heittäytyneet tekemään jotain aivan uutta. Moni on joutunut nyt opettelemaan esimerkiksi livestriimaukseen liittyvää tekniikkaa, Iris Sotamaa sanoo.

– Joillakin työntekijöillä somen käyttö on tosin ollut jo aiemmin hyvin hallussa, joten he ovat pystyneet opastamaan muita.

Muskareiden, perhekerhojen ja iltapäiväkerhojen työntekijät ovat huolissaan perheiden pärjäämisestä. Eristäytyminen muista ja poikkeustilanteen aiheuttamat työ- ja lastenhoito-ongelmat voivat käydä ajan myötä raskaiksi.

– Perheillä on tässä tilanteessa paljon paineita, kun pitää luovia työnteon ja lapsista huolehtimisen välillä. Esimerkiksi päiväkoti-ikäisistä lapsista hoidetaan Vantaalla nyt kaksikolmasosaa kotona, selvittää Sotamaa.

Jotkut työntekijät kyselevät vanhemmilta puhelimitse kuulumisia, mikä tuntuu luontevalta, kun ollaan tultu tutuiksi vuosien varrella. Osa työntekijöistä taas on mukana uusissa puhelintukipalveluissa. Jotkin seurakunnat lähettävät seurakuntalaisille viikoittain kirjeitä, joissa ne kertovat toiminnastaan.

Seurakuntien työntekijöitä on myös lähtenyt mukaan avuksi Vantaan turvatalojen Sekasin-chattiin ja kaupungin psykososiaalisen työn tukipuhelimeen.

– Pyrimme tekemään poikkeusoloissa työtä laajalla rintamalla.

Teksti: Marjo Kytöharju
Kuva: Esko Jämsä

Juttu on julkaistu alun perin Kirkko ja kaupunki -lehdessä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lapsiperheille verkossa

Vantaan seurakuntien somekanavista löytyy muskareita, hartaushetkiä, askarteluohjeita yms. seurattavaa ja tekemistä koteihin.

* Vantaankosken seurakunnan perheet facebook.com/vantaankoskenperheetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

* Pienet kädet – Rekolan seurakunnan varhaiskasvatus facebook.com/rekolanseurakunnanvarhaiskasvatusLinkki avautuu uudessa välilehdessä

* Tikkurilan seurakunnan lapset ja perheet facebook.com/TiksinlapsetjaperheetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

* Hämeenkylän seurakunnan perheet facebook.com/HameenkylanSeurakunnanPerheetLinkki avautuu uudessa välilehdessä