Perheneuvonnan tukipuhelin aloittaa

Poikkeusoloissa pinna saattaa kiristyä kotona. Vantaan seurakuntien perheneuvonta avaa 6.4. uuden puhelinpalvelun, josta saa kuuntelu- ja keskusteluapua perheiden ja parisuhteiden ongelmissa.

Juhani Koskelin.

Juhani Koskelin. Kuva: Paula Lehto.

Palvelulla halutaan vastata koronaepidemian poikkeusoloista johtuvaan akuuttiin tarpeeseen.

– Kun ollaan tavallista enemmän tekemisissä neljän seinän sisällä ja kun kasvotusten tapahtuvat kontaktit muihin ihmisiin ovat aiempaa vähäisempiä, pinna kiristyy helpommin ja kärsivällisyys on välillä koetteilla, kertoo johtava perheneuvoja Juhani Koskelin Vantaan seurakunnista.

Perheneuvonnan tukipuhelimeen voi soittaa parisuhteeseen tai perheeseen liittyvissä kiireellistä tukea vaativissa tilanteissa. Tukipuhelimessa on tarjolla on kuuntelu- ja keskusteluapua. Tarvittaessa työntekijä ohjaa soittajan eteenpäin hänelle tarkoituksenmukaisemman palvelun piiriin. Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Vantaan seurakuntien perheneuvojat päivystävät puhelinnumerossa 09 830 6799 ma–pe klo 13–15. Päivystys alkaa ma 6.4. Pääsiäispyhien vuoksi palvelu on tauolla pitkäperjantaina 10.4. ja toisena pääsiäispäivänä 13.4.

Perheneuvontaa tehdään nyt etänä

Vantaan seurakuntien perheneuvonnassa siirryttiin kolme viikkoa sitten etäyhteyden kautta tapahtuviin asiakastapaamisiin, jotka toteutetaan joko videovälitteisesti tai puhelimitse. Vaihtoehtoisesti asiakkaat ovat voineet valita, että tapaamisia jatketaan sitten, kun kasvotusten tapaamiset ovat jälleen mahdollisia.

– Otamme myös uusia asiakkaita, mutta kerromme, että tapaamiset ovat tässä vaiheessa mahdollisia etäyhteyden kautta. Kun palataan normaalioloihin, tapaamisia jatketaan kasvotusten, Koskelin sanoo.

Vantaan seurakuntien perheneuvonnan palvelut ovat luottamuksellisia, ja ne on tarkoitettu vantaalaisille. Työntekijät ovat alan erityiskoulutuksen saaneita.

Ammattilaisen neuvo: Varatkaa omaa ja yhteistä aikaa

Juhani Koskelin sanoo, että näissä poikkeusoloissa on oleellista tiedostaa kunkin perheenjäsenen tarve omaan aikaan ja tilaan. Hän neuvoo perheitä ottamaan asian puheeksi.

– Luonnollisesti on hyvä miettiä myös tarvetta yhdessä olemiseen ja yhteiseen aikaan – onhan nyt mahdollista tehdä pariskuntana ja perheenä jotain sellaista, mille ei yleensä löydy aikaa.

– Mikäli mahdollista, poikkeusolojen arjessa tietynlaisen päivärytmin ja rutiinien löytäminen helpottavat yhdessä olemisen ja erillään olemisen vuorottelua, Koskelin sanoo.

Perheneuvoja suosittelee perheitä pitämään mielessä mielikuvan samassa veneessä olemisesta.

– Vaikka poikkeusoloarki kuormittaakin, siitä selviää helpommalla, kun ette joudu toisianne vastaan, vaan sen sijaan voitte kestää haasteet yhdessä.

Haasteita parisuhteessa ja perheessä – kiristävätkö poikkeusolot pinnaa?
Perheneuvonnan tukipuhelin p. 09 830 6799
Poikkeusolojen aikana kuuntelu- ja keskusteluapua akuuttiin tilanteeseen
Päivystys 6.4. alkaen ma–pe klo 13–15

Katso perheneuvojien 12 vinkkiä pariskunnille ja perheille poikkeusoloissa selviämiseen.Linkki avautuu uudessa välilehdessä