Pääsiäiskirkot katsotaan tänä vuonna verkossa

Poikkeustila vauhditti Vantaan seurakunnat digiloikkaan. Vantaan seurakunnat tuovat pääsiäisen koteihin verkon välityksellä.

Kirkkoherra Hans Tuominen toimittaa Facebook-livenä lähetettävää jumalanpalvelusta Hakunilan kirkossa. Ruutukaappaus videolta.

Kristikunnan suurinta juhlaa, pääsiäistä, vietetään 9.–13.4. Koronapandemian vuoksi seurakuntalaiset eivät kuitenkaan voi kokoontua kirkkoihin. Piispat linjasivat, että jumalanpalvelukset pidetään, mutta taudin leviämisen estämiseksi ilman paikalla olevaa seurakuntaa.

Ennen koronakriisiä yksikään Vantaan evankelis-luterilainen seurakunta ei tarjonnut jumalanpalveluksiaan säännöllisesti verkossa. Seitsemän seurakuntaa tarttuivat nopeasti haasteeseen, ja nyt ne kaikki lähettävät jumalanpalveluksiaan verkossa. Seurakuntien työntekijät ovat ottaneet verkkoon lähettämisen tekniikoita haltuun pikavauhtia.

Hakunilassa striimaaminen oli työntekijöille ihan uutta

Hakunilan seurakunta oli ensimmäisenä reagoimassa muuttuneeseen tilanteeseen.

– Halusimme viestittää alueemme ihmisille, että rukous jatkuu. Sunnuntaikirkon lisäksi vietämme ja lähetämme verkossa kirkkohetkiä päivittäin. Kuvaamme ne kännykällä Facebook-liveksi eli suoraksi lähetykseksi seurakunnan Facebook-sivuille. Videot ovat katsottavissa myöhemminkin, ja linkitämme niitä myös Youtuben kautta nettisivuillemme, kertoo Hakunilan seurakunnan kirkkoherra Hans Tuominen.

Tuominen myöntää, ettei seurakunnan työntekijöillä ollut entuudestaan kokemusta nettiin striimauksesta. Kokeilemaan haluttiin kuitenkin lähteä matalalla kynnyksellä.

– Ei se vaikeaa ollut, kun emme lähteneet tavoittelemaan tv-tason tuotantoa. Työntekijät innostuivat ja yhdessä on opittu uutta, hän sanoo.

Hakunilan seurakunnan ensimmäinen Facebook-live tehtiin 16.3., ja kahdessa ja puolessa viikossa lähetyksillä ja tallenteilla on ollut yhteensä jo yli 12 000 näyttökertaa.

Pääsiäisen jumalanpalveluksia voi katsoa ja kuunnella myös Ylen radio- ja TV-kanavilla sekä Areenassa. Monelle seurakuntalaiselle on kuitenkin tärkeää, että pääsee seuraamaan jumalanpalveluksia, hartauksia ja musiikkihetkiä oman seurakunnan kirkosta tuttujen työntekijöiden toteuttamina.

– On ollut mukava kuulla palautteita, joissa kerrotaan, että ”ihan kuin olisin ollut itse kirkon penkissä istumassa”, Tuominen kertoo.

Pääsiäinen tulee koronasta huolimatta

Hans Tuominen kertoo, että monelle seurakuntalaiselle on tärkeää kulkea koko pääsiäisen matka kiirastorstain, pitkäperjantain ja pääsiäisyön kautta pääsiäispäivien iloon. Pääsiäisen draaman kaareen mahtuu monenlaista tunnetta.

– Toisia puhuttelee kiirastorstaina kirkon alttarin riisuminen tyhjäksi, toisia pitkäperjantain pelkistetty jumalanpalvelus jossa urut ovat vaiti, toisia pääsiäisyön tunnelma. Mitä jos tänä vuonna kulkisit kanssamme koko matkan?, haastaa Tuominen.

Hän vakuuttaa, että pääsiäinen tulee varmasti vaikka kirkoissa ei pääse osallistumaan jumalanpalveluksiin.

– Kuulen jo nyt virren 90 sävelet: ”Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi.”

Koko Vantaan kirkoista on kiirastorstain ja toisen pääsiäispäivän välisenä aikana katsottavissa 23 eri jumalanpalvelusta tai hartautta. Pääsiäisyön messuja lähetetään suorana Hakunilan kirkon lisäksi Pyhän Laurin kirkosta ja Rekolan kirkosta.

Vantaan seurakuntien verkossa katsottavaan pääsiäisohjelmaan voi tutustua osoitteessa kirkkovantaalla.fi/paasiainenLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Hartaushetkiä luonnon helmasta Sipoonkorvesta

Kirkkoherra Tuominen on pitänyt nettiin suorana lähetettyjä hartaushetkiä myös Sipoonkorven luonnossa. Miltä se on tuntunut?

– Halusimme testata ystäväni Hannu Holman kanssa keskipäivän rukoushetkiä Sipoonkorvessa. Ensimmäinen pidettiin Högbergetin kallioilla. Saimme siitä paljon positiivista palautetta, ja päätimme jatkaa viikoittain eri paikoissa. Samalla teemme tutuksi kansallispuistoamme. Moni riskiryhmäläinen tai karanteenissa oleva on todennut, että on ihana päästä luontoon hiljentymään netin kautta.

Kirkoissa pidettävien jumalanpalvelusten yhteisöllistä tunnelmaa ei tietenkään nettiin voi siirtää. Tuominen sanoo monen kaipaavan myös ehtoollista. Sitä ei voi nauttia etäältä.

Hans Tuominen ja Hannu Holma pitämässä hartaushetkeä Sipoonkorvessa Bisajärven rannalla. Ruutukaappaus videolta.

Ylempi kuva: Virvon, varvon -videota kuvataan Hakunilan kirkossa. Esiintymässä pappi Eveliina Ojala ja varhaiskasvatuksenohjaaja Birgitta Tasavuori. Videota kuvaa harjoittelija Viivi Kataja. Kuva: Paula Raitis.

Fri Apr 03 12:47:00 EEST 2020