Jumalanpalveluksissa kuljetaan pääsiäisen polkua

Pääsiäisen jumalanpalveluksiin osallistutaan tänä vuonna Tikkurilan seurakunnan Facebook-sivujen kautta. Jumalanpalvelukset ovat polku, joka johdattaa kulkijansa läpi pääsiäisen tapahtumien. Kaikki lähtee liikkeelle palmusunnuntaista. (kuvassa kiirastorstain jumalanpalveluksen jälkeen mustiin puettu kirkko)

Kiirastorstain riisuttu Pyhän Laurin kirkko.

Kiirastorstain kirkko Pyhän Laurin kirkossa.

- Pääsiäisessä on kyse meidän kirkkomme ydintapahtumista, Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta.  Ne merkitsevät kuoleman voittamista ja iankaikkisen elämän avautumista, toteaa Tikkurilan seurakunnan pappi Jaakko Hyttinen.

Palmusunnuntaina, tänä vuonna 5.4, muistellaan, miten Jeesus ratsasti Jerusalemiin ja sai tervehtimään tulleen kansanjoukon myötä kuninkaallisen vastaanoton. Viikon alkupuolella netissä voi seurata Ahti-kirkkoja. Ahti-saarnojen juuret ovat hiljaisen viikon kärsimysnäytelmissä, jotka luterilaisessa kirkossa ovat Jeesuksen kärsimyshistorian lukemista kohtaus kohtaukselta (nimen taustalla on latinen "actus " eli näytös tai osa).

Sen jälkeen pääsiäisen keskeiset tapahtumat alkavat kiirastorstaina, joka on ehtoollisen juhlailta. Jeesus asettaa ehtoollisen juhla-aterialla opetuslastensa kanssa ja rukoilee rauhallisessa paikassa Getsemanen öljypuutarhassa. Vangitsijat tulevat yön pimeydessä. Kiirastorstain ehtoolliskirkon päätteeksi koristeet riisutaan kirkosta ja laitetaan tilalle mustat kirkkovaatteet.

-  Se on käännekohta vuodessa, ja olen siinä aina mielelläni läsnä, jos vain pääsen. Kiirastorstain jumalanpalveluksesta alkaa pääsiäisen ydinajan vietto, Hyttinen määrittelee.

Pitkäperjantai on ristiinnaulitsemisen ja kuoleman päivä, mutta siitä  edetään Jeesuksen hautaamisen jälkeen pääsiäisyön messuun, josta alkaa ylösnousemuksen juhlinta.

- Pääsiäisyön messussa lähdetään usein pimeästä kirkosta. Sitten valot syttyvät, lauletaan iloisesti. riemullisesta tapahtumasta. Muistellaan ja luetaan eri kertomuksia Jeesuksen ilmestymisestä.

Koronaviruspandemian myötä nyt eletään poikkeuksellista pääsiäisaikaa.

- Tämä ajanjakso leimaa myös pääsiäisen viettoa ja hiljentää juhlakautemme toimintaa. Yritämme kuitenkin olla mukana ja toteuttaa aikaa verkon välityksellä, Hyttinen lupaa.

Pääsiäisen jumalanpalvelukset Tikkurilan seurakunnassa:

Palmusunnuntaina 5.4. klo 12

Maanantaina 6.4. klo 18 ahtikirkko

Tiistaina 7.4. klo 18 ahtikirkko

Keskiviikkona 8.4. klo 18 ahtikirkko

Kiirastorstaina 9.4. klo 19.30 (ehtoolliskirkko)

Pitkäperjantaina 10.4. klo 15 (gregoriaaninen passio)

Hilj. lauantaina 11.4. konsertti klo 16

Lauantaina 11.4. Pääsiäisyön messu klo 23