Kirkko Vantaalla yhdistää voimansa kaupungin kanssa ikäihmisten tavoittamisessa puhelimitse ja tekstiviestein

Lisäksi ikäihmisille riskiryhmiin kuuluville aletaan tarjota asiointiapua esimerkiksi apteekkikäynteihin.

Kuvassa diakoniatyöntekijä tarjoilee ruokaa ikäihmiselle.

Diakoniatyöntekijät tukevat ihmisiä myös koronaepidemian aikana.

Vantaan seurakunnat ja Vantaan kaupunki aloittavat yhteistyössä yli 70-vuotiaiden kaupunkilaisten tavoittamisen puhelimitse ja tekstiviestien avulla. Koronaviruksen riskiryhmään kuuluvat 70-79 –vuotiaat tulevat saamaan tekstiviestin seurakunnalta. Tekstiviestissä ilmoitetaan kanavat, joista saa tarvittaessa juttuseuraa tai asiointi- tai ruoka-apua.

Seurakunnista soitellaan lävitse yli 80-vuotiaat seurakuntien jäsenet. Heiltä kysellään kuulumiset ja kartoitetaan avuntarpeet. Kaupunki haluaa tavoittaa kaikki yli 85-vuotiaat kaupunkilaiset puhelimitse. Heidän auttamisensa tehdään yhteistyössä seurakuntien kanssa. Vantaan kaupunki on ilmoittanut ohjaavansa työntekijöitään asiointiavun toteuttajiksi. Ikäihmisille aletaan soitella 30.3. alkavalla viikolla.

Asiointiapua aletaan järjestää akuutin ruoka-avun lisäksi

Vantaan seurakunnat ovat jo käynnistäneet ruokakassien toimittamisen koteihin vähävaraisillekaranteenissa oleville riskiryhmille. Ruoka on pääosin Yhteisen pöydän kautta saatavaa hävikkiruokaa. Lisäksi aletaan tarjota apua apteekkiasioiden tai muiden välttämättömien asioiden hoitamiseen. Asiointiapua aletaan organisoimaan yhdessä kaupungin kanssa. Pääasiassa apu tullaan toteuttamaan seurakuntien ja kaupungin työntekijöiden voimin. Asiointiapupyyntöjä voi jättää Kirkko Vantaalla nettisivun chatin sekä puhelinnumeron kautta. Asiointiapu käynnistetään 6.4. alkavalla viikolla.

Vapaaehtoisia tullaan tarvitsemaan erityisesti ruuan jakelijoiksi seurakuntiin. Ruoka-avun toimittaminen pyörii jo, ja avunpyyntöjä otetaan vastaan Kirkko Vantaalla nettisivun chatissa sekä puhelimitse arkisin klo 10-13.

Kun ahdistaa ja huolestuttaa – keskusteluseuraa tarjolla

Meneillään oleva tilanne ahdistaa ja huolestuttaa monia. Papin puheille pääsee soittamalla seurakuntien Päivystävän papin puhelimeen ja diakoniatyöntekijälle voi soittaa ja jakaa huolia ja saada apua taloudelliseen ahdinkoon. Diakoniatyöntekijät myös auttavat oikean avun piiriin.

Vantaan seurakunnat avaa 6.4. alkaen puhelinpalvelun, josta vantaalaiset voivat saada keskusteluapua. Numero 09 8306699 on käytössä koronapandemiasta aiheuvan poikkeustilan ajan kello 13–18. Siihen vastaavat seurakunnan työntekijät.

Keskustelupalvelun avaamiseen saakka avuntarpeita voidaan ottaa vastaan Kirkko Vantaalla chatissa sekä puhelinnumerossa 09 8306 677 arkisin klo 10-13.

2020-03-27 09:25:00.0