Kirkko Vantaalla tuo alkukristillisyyden ja urheilukulttuurin yhteen pääsiäisen kampanjassaan

Vantaan seurakunnat jatkaa Vantaan katukuvassa jo tutuksi tullutta mainonnan linjaansa pääsiäisen aikana.

Vantaan seurakuntien katumainos lyhtypylväässä.

Kuva: Antero Harju

Kadunvarsilla voi bongata uusia julisteita, jotka kutkuttavat myös urheilua seuraavaa kansaa. Poika on tulossa kotiin -juliste ja Via Dolorosa – perille vie -juliste muistuttavat kristillisestä pääsiäisen sanomasta ja liittyvät ilmaisullaan myös urheiluun ja populaarikulttuuriin.

Via Dolorosa on Tommi Läntisen tulkitsemana liitetty kuvaamaan Suomen jalkapalloilun etenemistä viime aikoina kärsimyksen kautta EM-kilpailuun.  Latinankielinen ilmaus via dolorosa on katu Jerusalemissa, jota pitkin Jeesuksen kerrotaan kulkeneen kohti kuolemaansa. Via dolorosa on kuva Kristuksen lohduttomasta kärsimyksestä ihmisten vuoksi. Raamatun mukaan Jeesuksen kautta ihminen saa osansa Jumalan pyyteettömästä rakkaudesta ja armosta. Via dolorosa -teemaa on taiteessa ja kulttuurissa hyödynnetty runsaasti. Kirkko Vantaalla haluaa muistuttaa, että inhimillisessä kärsimyksessä toivolla ja rakkaudella on aina sijaa.

Poika on tulossa kotiin -viesti nojaa voiton odotteluun ja tavoitteluun. Sillä on toisintonsa urheilumaailmassa, jossa voittopokaali tuodaan kotiin. Pääsiäinen on kristillisessä sanomassa Jumalan rakkauden suuri voitto. Jumalan poika saapui kärsimyksen kautta taivaan kotiin isänsä luokse. Pääsiäisen sanoma nojaa tähän ilosanomaan: Jumalan rakkaus koskettaa Kristuksen kautta jokaista ihmistä.

Kirkko Vantaalla auttaa myös pääsiäisenä

Yhteiskunnassamme vallitsevassa poikkeustilanteessa tarvitaan nyt erityisen paljon toivoa ja iloa. Epävarmuutta ja huolta aiheuttava tulevaisuus on helpompaa kestää, kun ympärillä on ihmisiä, jotka auttavat ja kuljettavat kriisin ylitse. Kirkko Vantaalla auttaa myös poikkeusoloissa konkreettisesti ruoka-avun kautta sekä keskusteluseuraa tarjoamalla. Jos itse haluat auttaa ja tuoda toivoa ympäristöösi, voit ilmoittautua vapaaehtoiseksi auttajaksi karanteenissa oleville ikäihmisille ja muille apua tarvitseville.  Myös pääsiäisen sanoman äärelle voi päästä verkon lähetysten kautta kirkkojen ollessa suljettuina.

Thu Mar 26 14:24:00 EET 2020