Vantaan seurakunnat toimittaa ruoka-apua taloudellisesti vaikeassa tilanteessa oleville riskiryhmäläisille koteihin

Vantaan seurakunnat on alkanut organisoida ruokakassien toimittamista koteihin niille, joiden ei koronavirusepidemian vuoksi tulisi lähteä pois kotoa.

Ruokakasseja.

Päivitys 8.6. Tämä uutinen on julkaistu maaliskuussa 2020. Katso avunvälityksen nykyinen tilanne tästä.

Ruokaa toimitetaan kotiin taloudellisista syistä ruoka-apua tarvitseville yli 70-vuotiaille ja muuten riskiryhmiin kuuluville vantaalaisille. Avun toimittavat perille vapaaehtoiset ja seurakuntien työntekijät.

Ruokakassit kootaan Vantaan Yhteinen pöytä -hävikkiruokaverkoston kautta saatavasta kauppojen hävikkiruoasta.

– Kassin sisältöä ei voi itse valita, mutta pyrimme huomioimaan tarvitseville gluteenittoman ruokavalion, kertoo johtava diakonia- ja yhteiskuntatyön asiantuntija Katri Valve Vantaan seurakunnista.

Vantaalaisten ruoka-apupyyntöjä otetaan vastaan maanantaista perjantaihin klo 10–13 Vantaan seurakuntien verkkosivujen chatissa www.kirkkovantaalla.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä sekä puhelimitse 09 8306 677.

Vapaaehtoisia tarvitaan viemään ruokakasseja

Tartuntojen välttämiseksi apua ei toimiteta kädestä käteen vaan kassin tuoja soittaa vastaanottajalle hetki ennen toimitusta ja jättää kassin asunnon oven ulkopuolelle.

Vapaaehtoisia otetaan mielellään mukaan kassien jakeluun. Vapaaehtoisten tulee olla perusterveitä, eikä tehtäviin saa lähteä, jos on pieniäkin flunssan tai nuhan oireita. Myöskään koronaviruksen riskiryhmään kuuluvat eivät voi toimia vapaaehtoisena. Painavien ruokakassien kuljetukseen tarvitaan vapaaehtoiselta oma auto. Vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua soittamalla ruoka-apupyyntöjen vastaanottonumeroon tai Kirkkovantaalla.fi-sivun chatissa.

– Toivomme myös, että uusia kauppoja ja tukkuja saataisiin lahjoittamaan hävikkiruokaa, jotta voimme taata ruoan riittävyyden, sanoo Katri Valve.

Katri Valve kehottaa myös pitämään huolta naapurista.

– Jos tiedät, että naapurissa asuu riskiryhmään mahdollisesti kuuluvia, voit kysyä kaupassakäyntitarvetta vaikka soittamalla tai laittamalla lapun postiluukusta. Kaikki apu on tarpeen tänä vaikeana aikana.

Ruokaa jaetaan myös taloudellisista syistä sitä tarvitseville

Seurakuntien hävikkiruoalla toimivat yhteisölounaat on koronavirusepidemian vuoksi keskeytetty. Ruoka-apua taloudellisista syistä tarvitsevat voivat ottaa yhteyttä oman alueensa seurakuntaan. Yhteisen pöydän ruokakasseja jaetaan tarvitseville seurakuntien toimipisteistä.

Tartuntariskin minimoimiseksi jakelut järjestetään hajautettuina eikä mitään yhteistä jakeluaikaa ole. Ruokaa tarvitsevat voivat tiedustella kassin toimituspaikkaa ja -aikaa yhteisen ruoka-avun palvelunumeron tai Kirkkovantaalla.fi-sivun chatin kautta.

Seurakuntien diakoniatyöntekijät organisoivat ruoan jakelua ja palvelevat apua ja tukea tarvitsevia myös muissa asioissa. Diakoniatyöntekijään voivat ottaa yhteyttä henkistä tai hengellistä tukea kaipaavat, henkilökohtaisen kriisin kanssa kamppailevat ja talousongelmista kärsivät. Seurakuntien diakonia palvelee tällä hetkellä pääasiassa puhelimitse ja sähköpostilla. Yhteystiedot löytyvät Vantaan seurakuntien verkkosivuilta.

Diakoniatyöntekijät vastaavat kyselyihin ja ovat valmiina keskustelemaan myös Facebookissa www.facebook.com/diakoniavantaallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Diakoniatyöntekijät palvelevat puhelimitse:

Hakunilan seurakunta

Hämeenkylän seurakunta

ti ja to klo 9­­–12, puh. 09 8306 472
Keskusteluapua tarjotaan sekä otetaan vastaan toiveita hävikkiruokakasseista ja ruokakauppa- avusta: päivystävä pappi ma–pe klo 9–13, p. 09 8306 455 ja kirkkoherranvirasto ma–pe klo 9–14 p. 09 8306 450

Korson seurakunta

arkisin klo 9–16 puh. 050 573 6376

Rekolan seurakunta

soittopyynnöt kirkkoherranvirastoon, p. 09 8306 700 (ma–pe klo 9-14) tai sähköpostilla diakonia.rekola@evl.fi

Tikkurilan seurakunta

Diakoniatyön puhelin päivystää arkisin klo 9–16, p. 050 439 9651