Vantaan kirkkojen kellot soivat 13.3. kun talvisodan päättymisestä 80 vuotta

Talvisodan päättymisestä tulee 13.3. kuluneeksi 80 vuotta. Vantaan seurakunnat soittavat kirkkojen kelloja rauhan tulon muistoksi perjantaina 13.3. klo 10.55–11.00.

Pyhän Laurin kirkko.

Pyhän Laurin kirkko. Kuva Marja Väänänen.

Kellot soivat Hämeenkylän, Kivistön, Korson, Rekolan, Hakunilan, Länsimäen ja Vantaan Pyhän Laurin kirkoissa.

– Rauha, keskinäinen luottamus ja hyvä tahto ihmisten kesken ovat erityisen tärkeitä asioita jokaiselle sukupolvelle. On tärkeää, että kansamme historia, raskaatkin vaiheet ja niistä selviäminen välittyvät lapsillemme. Kirkonkellojen soitto läpäisee kaiken sen suunnattoman informaation ja viestien määrän, jonka keskellä elämme, sanoo Tikkurilan seurakunnan kirkkoherra Janne Silvast.

Kirkonkelloja soitetaan samaan aikaan koko maassa. Valtakunnallinen muistohetki järjestetään Helsingin tuomiokirkossa kello 10. Päivitys 12.3. klo 15.55: Muistohetki on peruttu koronavirusepidemian vuoksi.

Sankarihaudoille 105 kynttilää

Samana päivänä klo 18 Helsingin pitäjän kirkon sankarihautausmaalla sytytetään 105 kynttilää – yksi jokaiselle talvisodan päivälle. Vantaan metsänkävijät -lippukunnan partiolaiset sytyttävät kynttilät. Tapahtuman järjestää Vantaan sotaveteraanit ry valtioneuvoston antaman suosituksen mukaisesti.

2020-03-09 11:41:00.0