Palkinto vantaalaisille hyväntekijöille: Yhteisvastuukeräyksen vapaaehtoiset saivat tunnustusta

Vantaan seurakuntien Vuoden vapaaehtoisteko 2019 -palkinnon ovat saaneet Yhteisvastuukeräyksen vapaaehtoiset.

Yhteisvastuukeräyksen vapaaehtoinen Mirja Taipale seisoo keräyslipas kädessään Myyrmäen Paalutorilla.

Myyrmäkeläinen Mirja Taipale on toiminut jo parikymmentä vuotta monissa Yhteisvastuukeräyksen vapaaehtoistehtävissä. Kuvassa hän on lipaskeräämässä Myyrmäen Paalutorilla. Kuva: Marianna Siitonen.

Yhteisvastuukeräys on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuotuinen suurkeräys, jolla autetaan apua ja tukea tarvitsevia kotimaassa ja maailman katastrofialueilla.

Yhteisvastuukeräyksen vapaaehtoinen Mirja Taipale vastaanotti tunnustuspalkinnon kaikkien kerääjien puolesta Myyrmäen Virtakirkossa tiistaina 25.2.2020.

Palkinnon perusteissa todetaan, että Yhteisvastuukeräyksen vapaaehtoiset ovat osallistuneet hyvän tekemiseen laajavaikutteisesti ja sitoutuneesti. Keräyksen tuotoilla tuetaan diakonista auttamistoimintaa sekä Vantaalla, koko valtakunnan tasolla että maailman kriisikohteissa.

Vapaaehtoiset ovat keräyksen kantava voima

Yhteisvastuukeräystä on joka vuosi toteuttamassa lukuisa joukko vapaaehtoisia. Kaduilla ja kauppakeskuksissa näkyvin keräysmuoto on lipaskeräys.

– Kaduilla kerääjät tunnistaa Yhteisvastuu-liiveistä ja lippaissa on aina tunnistusnumerot, kertoo vapaaehtoistoiminnan kehittämistä Vantaan seurakunnissa johtava kirkkoherra Hannu Pöntinen.

Sitoutuneet vapaaehtoiset ovat tekemässä ja suunnittelemassa myös monia muita varainkeruutapahtumia, kuten konsertteja, lounastapahtumia, lapsiperheiden talviriehoja ja tapahtumapäiviä ja liikuntatapahtumia.

– Vantaalla on myös innovoitu uusia keräysmahdollisuuksia kuten toukokuussa järjestettävä Yhteisvastuugolf. Yksittäisten vapaaehtoisten lisäksi oman panoksensa Yhteisvastuukeräyksen toteutukseen antavat monet järjestöt kuten partiolaiset, Martat, Lions Clubit, Rotaryt ja kuorot, sanoo Pöntinen.

Vuonna 2019 Yhteisvastuukeräyksellä saatiin Vantaalla kokoon 75 514 euroa lasten ja nuorten koulutuksen tukemiseen.

Yhteisvastuukeräys on jo 70 vuoden ajan kiinnittänyt koko yhteiskunnan huomiota eri ajankohtaisiin ja haastaviin yhteisen avun kohteisiin. Tänä vuonna erityisteemana on perheiden ja lasten vanhempien jaksamisen tukeminen.

Mirja Taipale on monipuolinen vapaaehtoinen

Palkinnon vastaanottanut myyrmäkeläinen Mirja Taipale on toiminut Yhteisvastuukeräyksen vapaaehtoisena jo yli 20 vuotta. Hän on ollut mm. myymässä lippuja hyväntekeväisyyskonsertteihin, organisoimassa partiolaisten lipaskeräyksiä, ideoimassa tapahtumia ja hoitamassa rahojen tilityksiä sekä keräämässä rahaa lippaaseen.

– Tämä on tärkeä ja tunnettu keräys, johon ihmiset luottavat. Monet näkevät jo kaukaa, kun olen keräämässä Myyrmannissa, ja tulevat antamaan lahjoituksensa keräyslippaaseen. Tuntuu hyvältä, että meitä vapaaehtoisia arvostetaan myös tällä palkinnolla, sanoo Taipale.

Palkittu yhteisvastuuvapaaehtoisten joukko ei ole mikään suljettu porukka, vaan mukaan voi päästä jokainen auttamisintoinen.

– Yhteisvastuun lipaskerääjiä ja muita vapaaehtoisia otetaan mielellään mukaan. Ilmoittaudu vain seurakuntasi vapaaehtoistoiminnan vastaavalle. Tehtäviä löytyy jokaisen oman kiinnostuksen mukaan, kertoo kirkkoherra Hannu Pöntinen.

Lue lisää aiheesta

Kirkko ja kaupunki 25.2.2020: Vantaan seurakunnat palkitsi yhteisvastuukerääjänsä – ”Tämä on mukava muoto tehdä hyvää”Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2020-02-25 12:19:00.0