Kirkolliskokoukseen valittiin kaksi vantaalaista

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon korkeimman päättävän elimen kirkolliskokouksen vaalit pidettiin 11.2.2020.
Kirkolliskokouksen istunto. Kuva kokoussalista, jossa edustajat istuvat.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio

Vantaalta valituksi tulivat maallikkoedustajat Jouko Jääskeläinen (Vantaankoski) ja Soili Haverinen (Tikkurila). Molemmat edustavat kirkkopolitiikassa konservatiiviseksi luonnehdittua Sanasta elämään -ryhmittymää.

Vantaa kuuluu Helsingin hiippakuntaan, josta valitaan yhteensä 12 edustajaa kirkolliskokoukseen. Näistä neljä on pappeja ja kahdeksan maallikoita. Katso kaikki Helsingin hiippakunnasta valitut tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkolliskokoukseen valitaan koko maasta 64 maallikkoedustajaa ja 32 pappisedustajaa.

Kirkolliskokouksen vaali ei ole kirkon suora jäsenvaali. Maallikkoedustajien vaalissa äänioikeutettuja ovat kirkkovaltuustojen, seurakuntaneuvostojen ja yhteisten kirkkovaltuustojen maallikkojäsenet. Seurakuntavaaleissa äänestäneet kirkon jäsenet ovat valinneet nämä edustajat edellisissä seurakuntavaaleissa vuonna 2018.

Papit valitsevat kirkolliskokouksen pappisedustajat lääninrovastin johtamassa vaalikokouksessa.

Kirkolliskokouksen uusi nelivuotinen toimikausi alkaa 1.5.2020.

Samalla valittiin myös hiippakuntavaltuustot

Kirkolliskokousvaalien yhteydessä järjestettiin myös hiippakuntavaltuustojen vaalit.

Vantaalaisista maallikoista läpi menivät Soili Haverinen (Sanasta elämään, Tikkurila), Tiina Tuomela (Sanasta elämään, Rekola), Loviisa Kaartokallio (Sanasta elämään, Korso) ja Eve Rämö (Tulkaa kaikki, Korso). Vantaan seurakunnissa työskenteleviä pappeja ei ollut valittujen pappisedustajien joukossa.

Hiippakuntavaltuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa. Sen jäseninä on 14 maallikkoa ja 7 pappia. Hiippakuntavaltuusto kokoontuu 2–4 kertaa vuodessa ja sen toimikausi on neljä vuotta. Hiippakuntavaltuuston ohella hiippakunnan hallintoa hoitavat piispa ja tuomiokapituli.

► Kirkko ja kaupunki -lehden uutinen: Tulkaa kaikki -liike voitti kirkolliskokousvaalit Helsingin hiippakunnassa – arvoliberaali ryhmä sai puolet kaikista edustajistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

► Helsingin hiippakunnan vaalitulos (Helsingin hiippakunnan kotisivuilla)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

► Koko maan vaalitulokset kirkon sivuillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tulokset ovat vielä vahvistamattomia.

Wed Feb 12 16:23:00 EET 2020