Yhteisymmärrysviikon Rauhankävelyllä Vantaalla marssitaan uskontoon tai katsomukseen katsomatta Koivukylästä Korsoon

Vantaalla marssitaan lauantaina 1.2. uskontojen ja erilaisten katsomusten yhteisymmärryksen puolesta. YK:n uskontojen ja katsomusten yhteisymmärryksen teemaviikkoa vietetään 1.–9.2.
Rauhankävelyn osallistujia.

Vantaan Rekolan seurakunta ja Koivukylän moskeija ovat järjestäneet Rauhankävelyn aiemmin syksyisin, mutta nyt Rauhankävely Linkki avautuu uudessa välilehdessäsiirrettiin helmikuulle Yhteisymmärryksen viikolle. Kävelyllä on poikettu tutustumaan sekä kirkkoon että moskeijaan ja näin edistetty kunkin tahon uskonnon tuntemusta puolin ja toisin.

Tänä vuonna reitti kulkee Koivukylästä Korsoon Lumosaliin, jossa järjestetään Yhteisymmärrysviikon avajaiset.

Yhteisymmärrysviikon teema on tänä vuonna ”Puhu dialogia!”, jolla pyritään muistuttamaan, että erilaisten uskontojen ja katsomusten rinnakkaiselon haasteisiin vastataan parhaiten rakentavalla keskustelulla. Vuorovaikutus ja toisiin tutustuminen auttavat ehkäisemään vastakkainasetteluja. Yhteisiä arvoja löydetään puhumalla, ja yhteiset arvot rakentavat siltoja eri katsomusten välille.

Rauhankävelyllä saa kysyä

Rauhankävelylle ovat tervetulleita kaikki uskonnosta tai katsomuksesta huolimatta, vaikka järjestäjinä toimivatkin kaksi uskonnollista tahoa.

– Aiempina vuosina mukana on ollut ainakin kristittyjä eri kirkkokunnista, muslimeja ja uskonnottomia, kertoo Rekolan seurakunnan kirkkoherra Laura Maria Latikka.

Kävely on ensisijaisesti rauhallinen symboli sille, että erilaiset katsomukset ja uskonnot voivat elää rauhassa rinnakkain, mutta on myös lupa kysyä askarruttavia asioita muista katsomuksista.

Vuoropuhelu jatkuu kävelyn päätepisteellä kaikille avoimessa avajaistilaisuudessa Lumosalissa. Siellä kuullaan tervehdys Yhteisymmärrysviikon vuoden 2020 suojelijana toimivalta Helsingin keskustakirjasto Oodin johtaja Anna-Maria Soininvaaralta, Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljaselta, Vapaa-ajattelijoiden Esa Ylikoskelta ja kirkkoherra Laura Maria Latikalta. Ohjelmassa nähdään myös ote Tanssiteatteri GLIMS & GLOMSin tanssiesityksestä Kunnioitus – Respect ja kuullaan juutalaisesta, palestiinalais-syyrialaisesta ja suomalaisesta perinteestä kumpuava Middle East Music companyn konsertti.

Avajaiset järjestävät Vantaan seurakunnat, Vantaan kaupunki ja Kulttuuri- ja uskontofoorumi Fokus ry. Koko viikkoa ja sen tapahtumia eri puolella Suomea koordinoi Fokus ry.

Yhteisymmärrysviikko Vantaalla

Lauantaina 1.2. klo 16.30 RauhankävelyLinkki avautuu uudessa välilehdessä lähtee Koivutorilta ja päättyy Korsoon Lumosalille, jossa on Yhteisymmärrysviikon avajaiset. Matka on noin neljä kilometriä pitkä ja sen kesto noin tunnin. Voi myös osallistua vain osalle matkasta.

Lauantaina 1.2. klo 18–20 Yhteisymmärrysviikon viralliset avajaiset Korson Lumosalissa (Urpiaistentie 14). Ilmoittautuminen https://webropol.com/ep/puhuLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tiistaina 4.2. Vantaan opistotalossa (Lummetie 5) pidetään Uskontodialogi-paneelikeskusteluLinkki avautuu uudessa välilehdessä klo 17.30–19. Puhutaan dialogia: Kristittyjen ja muslimien näkemyksiä yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Paneelitilaisuudessa keskustellaan muun muassa uskonnollisten toimijoiden roolista toivon ja yhteisöllisyyden vahvistamisessa, vihapuheesta ja uskontojen roolista konfliktien lietsonnassa. Paneelin vuoropuhelua johtaa Erätauko-säätiön toimitusjohtaja Laura Arikka. Panelisteina Resalat Islamilaisen yhdyskunnan (shiia) imaami Abbas Bahmanpour, Rekolan seurakunnan (luterilainen) kirkkoherra Laura Maria Latikka, As-salaam Islamic center Masjid As-salaamin (sunni) imaami Abdirahman Sugulle ja Tikkurilan kirkon (ortodoksi) rovasti Mikael Sundkvist.

Yhteisymmärrysviikko näkyy myös Vantaan päiväkodeissa ja katsomusyhteisöjen kesken kokoontumisissa.

Lue Kirkko ja kaupungin juttu rauhankävelylle osallistujasta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2020-01-30 13:02:00.0