Vantaalainen virsirunoilija Pekka Kivekäs sai Kirkon kulttuuripalkinnon

– Usein virsitekstit ovat olleet vallanpitäjien palveluksessa. Joukosta löytyy kuitenkin myös terävää kritiikkiä, sanoo Kirkon kulttuuripalkinnon saanut Pekka Kivekäs.
Pekka Kivekäs polkupyörän selässä, pyöräilykypärä päässä.

– Nykyisen virsikirjan virret ottavat hienosti kantaa sorrettujen ja köyhien puolesta, virsirunoilija Pekka Kivekäs sanoo.

Virret ovat olleet aina yhteiskunnallisia. Virsirunoilijat ovat joko puoltaneet vallanpitäjiä tai pistäneet hanttiin.

Näin sanoo Tikkurilassa asuva Pekka Kivekäs, 82, joka sai 28. tammikuuta Kirkon kulttuuripalkinnon laajasta työstään virsirunoilijana ja virsitekstien kääntäjänä. Arkkipiispa Tapio Luoma jakoi kulttuuripalkinnon myös kuvataiteilija Annukka Laineelle.

Kivekkäällä on parhaillaan työn alla 300–1500-luvuilla tehtyjen keskiaikaisten hymnien käännöstyö, jota hän viimeistelee yhdessä Samppa Asunnan ja työryhmän kanssa.

Kivekäs on suomentanut satoja virsitekstejä ja kirjoittanut uusia virsiä. Hänen työnsä jälki näkyy sekä nykyisessä vuoden 1986 virsikirjassa että sen vuonna 2015 hyväksytyssä lisävihkossa. Hän on myös sanoittanut messuja ja opettanut hymnologiaa Sibelius-Akatemiassa.

Luetteloa voisi jatkaa, mutta Kivekäs puhuu mieluummin pitkäaikaisesta kiinnostuksen kohteestaan: siitä, miten virsi on aina oman aikansa kuva.

Lue koko juttu ja Kivekkään virsiteksti kaltoin kohdelluista lapsista Kirkko ja kaupunki -lehdestäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Teksti: Taneli Kylätasku
Kuva: Esko Jämsä