2.2. käynnistyvä Yhteisvastuukeräys tukee lasten vanhempien jaksamista – Vantaan seurakunnat tekevät jo paljon perheiden hyväksi

2.2.2020 alkava vuoden 2020 Yhteisvastuukeräys tukee vanhemmuutta Suomessa ja maailman katastrofialueilla.
Yhteisvastuukeräyksen kampanjakuva. Voipuneen oloinen isä ja lapsia.

Vanhemman yksinäisyys, stressi ja sosiaalisen tuen puute ovat riskitekijöitä lapsen myönteiselle kehitykselle. Tuen tarpeellisuudesta huolimatta monien vanhempien kokemus on, että he saavat liian vähän sosiaalista tukea ja huonosti apua vanhemmuuteen liittyviin haasteisiin.

Toisaalta tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen tuki auttaa vanhempia ja tukee koko perheen terveyttä erityisesti silloin, kun vanhemmilla on haasteita arjessa.

– Tässä ajassa moni vanhempi kokee riittämättömyyden tunnetta. Paineita tulee monesta suunnasta. On tärkeää muistuttaa meille kaikille, että sinä riität: vanhempana, kasvattajana, ihmisenä. Seurakunnissa tahdomme olla tukemassa vanhempia. Kenenkään ei tarvitse pärjätä yksin tai jäädä yksin, sanoo Hakunilan seurakunnan kirkkoherra Hans Tuominen.

Kirkkoherra Hans Tuominen.Seurakuntien työntekijät kohtaavat viikoittain satoja vantaalaisia vanhempia mm. pienten lasten ja koululaisten kerhoissa, rippikouluissa ja kasteiden yhteydessä. Vantaan seurakuntien Perheasiain neuvottelukeskuksessa tarjotaan keskusteluapua parisuhteen, perheen tai oman elämän kysymyksiin sekä järjestetään mm. parisuhdekursseja. Elämän vaikeissa paikoissa tukea antavan diakoniatyön kautta tavoitetaan vantaalaisia lapsiperheitä. Yhdessä kaupungin sosiaalitoimen kanssa pyritään tukemaan vanhempien jaksamista etenkin silloin, kuin arjessa on sairautta, työttömyyttä, köyhyyttä ja erilaisia haasteita.

Myös seurakuntien järjestämät vertaistukiryhmät ovat erittäin suosittuja.

– Esimerkiksi meillä Hakunilassa Ensivauvat-ryhmä täyttyy nopeasti: yhteinen jakaminen samassa elämäntilanteessa olevien kanssa voi olla monesti paras tuki vanhemmuuteen, Tuominen kertoo.

Seurakunnat tekevät myös monenlaista yhteistyötä päiväkotien, koulujen ja paikallisten järjestöjen kanssa. Yhteisvastuukeräyksellä saatavilla rahoilla voidaan jatkossa järjestää esimerkiksi kasvattajailtoja ja perheitä tukevia tapahtumia.

Vantaalla mm. tanssia, musiikkia ja piispan saarna 2.2.

Vantaalla tempaistaan keräys käyntiin sunnuntaina 2.2. kaikissa kaupungin seitsemässä seurakunnassa järjestettävillä avausjumalanpalveluksilla. Rekolan kirkossa 2.2. klo 10 saarnan pitää piispa Teemu Laajasalo. Vantaan Pyhän Laurin kirkossa nähdään sunnuntaina 2.2. klo 17 tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin uutta balettia sekä tanssiteatteria yhdistävä tanssiteos keskiajan mahtinaisesta Pyhästä Birgitasta (1303–1373). Myyrmäen Virtakirkossa Luojan kaunein ajatus -konsertissa su 2.2. klo 12 kuullaan rentoa laulumusiikkia sekä pianon- ja saksofoninsoittoa. Lisää Yhteisvastuuta tukevia tapahtumiaLinkki avautuu uudessa välilehdessä on tulossa koko kevätkauden aikana, mm. laskiaistapahtumua, konsertteja ja Yhteisvastuugolf.

Tanssiteos Pyhästä Birgitasta. Kuvassa tanssija.

– Jokaisessa seurakunnissa tarvitaan myös lipaskerääjiä kaduille ja kauppakeskuksiin. Parin tunnin vuoro esimerkiksi jonkun kokeneemman yhteisvastuukerääjän kanssa on helppo ja mukava tapa liittyä tuhansien vapaaehtoisten kerääjien joukkoon Suomessa, Tuominen vinkkaa.

Keräys auttaa Suomessa ja maailman katastrofialueilla

Yhteisvastuukeräys on evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, jonka tuotosta 40 prosenttia käytetään auttamiseen Suomessa ja 60 prosenttia ohjataan kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.

Kotimaassa tuetaan vanhempien ja perheiden jaksamista ja hyvinvointia paikallisseurakuntien voimin sekä yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Pelastakaa Lapset ry:n kanssa.

Ulkomailla vanhemmuuden ja perheiden monipuolinen tukeminen on elintärkeää esimerkiksi luonnonkatastrofeille alttiilla alueilla ja pakolaisleireillä, joissa vanhemmat joutuvat keskittymään selviytymiseen ja toimeentulon hankkimiseen. Maailman katastrofialueilla Yhteisvastuukeräyksen 2020 tuotolla tuetaan erityisesti naisten ja äitien koulutusta ja toimeentulomahdollisuuksien kasvattamista.

Tänä vuonna Yhteisvastuu juhlii 70 vuotta jatkunutta, vuonna 1950 alkanutta taivaltaan.

www.yhteisvastuu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Yhteisvastuutapahtumia VantaallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lahjoita keräykseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue Jan 28 10:25:00 EET 2020