Rukoushelmet ovat enemmän kuin kaunis stressilelu – tavoita sisäinen rauha paikasta riippumatta

7.6.2019 14.08

Erilaisia rukousnauhoja

Rukousnauhat ja -helmet ovat ikiaikaisia apuvälineitä hiljentymiseen ja keskittymiseen.

 

Solmuja tai helmiä – ei väliä. 100 tai 59 tai 33 tai 18 – ei niin väliä silläkään. Terve Maria, Jeesuksen rukous, katekismuksen mietiskeleminen, ihan vain hengittäminen – kaikki käy. Jo se, että pidät rukousnauhaa kädessäsi tai kuljetat sitä mukanasi, on rukous, rohkaisee pappi ja hengellinen ohjaaja Henri Järvinen.

Kristillisessä perinteessä on lukemattomia tapoja käyttää rukousnauhaa, ja joillakin niistä on pitkä historia. Esimerkiksi katolisessa kirkossa yleisesti käytetty ruusukkorukous juontaa juurensa keskiajalle.

Ortodoksit puolestaan käyttävät rukousnauhaa toistaessaan Jeesuksen rukousta: ”Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä.” Rukous on peräisin yli tuhannen vuoden takaa.

Myöhemmin myös protestanttisissa kirkoissa on alettu harrastaa erilaisia rukousnauhoja ja -helmiä ja niihin liittyviä meditaatioita.

Järvinen itse käyttää erilaisia rukousnauhoja vaihtelevasti. Yleensä hän käyttää ruusukko­rukousnauhaa, mutta paastonaikoja varten hänellä on ortodoksinen satasolmuinen rukousnauha, jonka kanssa hän rukoilee Jeesuksen rukousta. Vanhat rukousperinteet ovat hänen mielestään niin rikkaita, etteivät ne tyhjene käytössä, vaan puhuttelevat eri tilanteissa aina uudella tavalla.

Mutta eikö rukoileminen onnistu ihan hyvin ilman rukousnauhaakin?

– Nauha on apuväline rukoilemiseen. Kun toistaa tiettyä mantraa tai rukousta, helmien avulla pysyy hyvin laskuissa, Henri Järvinen sanoo.

Nauhan hypistely voi myös rauhoittaa ja auttaa keskittymään. Sitä voi pyöritellä sormissaan stressilelunakin.

– Rukousnauhat ovat yleisuskonnollinen ilmiö ja ikivanha juttu. Niiden lisäksi rukouksen apuna on käytetty muitakin konkreettisia välineitä kuten esimerkiksi ikoneita ja erilaisia ristejä.

Järvinen on huomannut, että monille hengellisyydestä kiinnostuneille ei riitä pelkkä puhe tai raamatunluku, vaan he kaipaavat konkreettisia asioita ja esteettisiä kokemuksia: kauniita tiloja, musiikkia ja tavaroita, joita voi koskettaa ja pitää mukana. Juuri siksi Järvinen ja hänen työtoverinsa myyvät erilaisissa henkisyys- ja hyvinvointitapahtumissa rukousnauhoja ja ikoneita ja antavat käyttöohjeet kaupan päälle.

► Lue neljän eri ihmisen kokemukset, miten he käyttävät rukousnauhaa ja katso kuvista ja videolta ohjeita, miten rukoushelmien kanssa voi rukoilla ja meditoida - Koko juttu Kirkko ja kaupungissa

Teksti Kaisa Halonen ja Taneli Kylätasku

Kuvat Esko Jämsä ja Pekka J. Heiskanen/Vantaan kaupunginmuseo

 

« Uutislistaukseen