Hääyönä 15.9. Vantaan Pyhän Laurin kirkossa sanotaan tahdon

Hääyö-tapahtumassa pääkaupunkiseudun vanhin rakennus, Vantaan Pyhän Laurin kirkko (Kirkkotie 45), on rakkautta täynnään perjantaina 15.9.2023.

Käsikkäin.jpg

Hääyö-tapahtuma toteutuu Pyhän Laurin kirkossa nyt 15. kertaa. Hääyössä naimisiin aikova pari pääsee sanomaan tahdon vaivattomasti, mutta arvokkaasti. Illan aikana vihkipareja palvelee useita pappeja ja kanttoreita, joten kaikki avioon aikovat ehditään varmasti vihkiä.  Ennakkoilmoittautumista ei ole, mukaan tarvitaan vain tuleva puoliso ja sormukset, avioliiton  esteettömyystodistus sekä molempien henkilöllisyystodistukset.

Vuoronumeroiden jako vihkiajan varaamiseksi alkaa Pyhän Laurin kappelin (Pappilankuja 3) edestä kello 17.30. Vihkiaikojen varaus alkaa kello 18. Vihkimisiä toimitetaan kirkon lisäksi myös esimerkiksi Pyhän Laurin kappelissa ja Pakarituvalla.

Tikkurilan seurakunnan pappi Päivi Helén on ollut tilaisuudessa mukana vihkimässä monena vuonna. Mukana oleminen on hänen mukaansa aina ilo.

– Se on ilon ja rakkauden ilta, jossa tunnelma on aina hyväntuulinen. Meille järjestäjille mukana oleminen on myös myönteisellä tavalla jännittävää, adrenaliini virtaa koko illan, hän kuvailee.

Vihittäväksi tulevien parien määrää ei voi etukäteen tietää, vaan se on aina iloinen yllätys.

– Papin kannalta Hääyöstä tekee erityisen vihkitilaisuuden se, että emme ole tavanneet vihkipareja aiemmin. Vastaan tulee keskusteluissa parien kanssa hyvin erilaisia elämänteitä- ja tarinoita, monia saman illan aikana.

Hääyön valitsevat Helénin mukaan vihkitilaisuudekseen hyvin monenlaiset parit. Vihille tulevat ovat voineet olla yhdessä vasta vähemmän aikaa tai sitten takana on hyvinkin pitkä yhteinen elämänmatka.

–Mukana on ollut esimerkiksi pareja, jotka ovat saattaneet olla jo vuosia aikeissa mennä naimisiin, mutta ovat nyt tehneet päätöksen mennä avioon tämän sopivan tilaisuuden myötä. Hääyö on toivottavasti pareille vaivaton siinä mielessä, että valmisteluja ei tarvita. Silti se on myös erityinen ja taatusti mieleenpainuva tilaisuus.

Hääyössä kullekin vihkivuorolle on määritelty valmiiksi tietty kellonaika, häämarssi, tila ja vihkipappi. Parit voivatkin näiden perusteella valita paikan päällä itselleen mieleisen vuoron. Yksittäisten vihkimisten lisäksi voidaan järjestää myös useamman parin yhteisvihkimisiä.

Ensimmäistä kertaa Hääyötä vietettiin vuonna 2009. Idea vaivattomasta, mutta arvokkaasta vihkitapahtumasta on levinnyt Vantaalta myös muille paikkakunnille.

Perustieto Hääyössä avioliittoon aikoville

Vihkimisessä tarvittavat kaksi todistajaa löytyvät seurakunnan puolesta, jos parilla ei ole heitä mukanaan.

Mukaan tarvitset vain
• tulevan puolisosi ja sormukset
• avioliiton esteettömyystodistuksen
• molempien henkilöllisyystodistukset

Avioliiton esteettömyystodistus on tilattava osoitteesta esteidentutkinta.fi, seurakunnasta tai keskusrekisteristä (esimerkiksi Vantaan seurakuntien keskusrekisteri) viimeistään viikkoa ennen tilaisuutta. Esteettömyystodistus on voimassa neljä kuukautta.

Huom! Esteettömyystodistuksesta tulee ilmetä, että
• molemmat kuuluvat kirkkoon
• ainakin toinen on luterilainen
• luterilaisilla on rippikoulu suoritettu

Jos olet käynyt rippikoulun, on esteettömyystodistuksessa merkintä sen käymisestä. Jos se kuitenkin puuttuu, pyydä lisäksi seurakunnasta virkatodistus, jossa rippikoulun käyminen näkyy. Esteettömyystodistus tarvitaan, jotta vihkiminen voidaan toimittaa.

Maistraatissa solmitusta avioliitosta pyydä vihkimistodistus maistraatista ja ota se mukaan. Jos olet mennyt aiemmin naimisiin maistraatissa, Hääyössä on mahdollista saada kirkollinen siunaus avioliitolle. Tällöin ei myöskään tarvitse välttämättä kuulua kirkkoon.

Hääyössä vihkitoimituksen saa tarvittaessa myös englannin tai ruotsin kielellä.

Lisätiedot: Ota yhteyttä pappi Sanna Heikuriseen sanna.heikurinen@evl.fi puh. 044 422 0410

Kuva: Jani Karlsson

2023-06-09 15:36:00.0