Urkuyö & Aarian komea avajaiskonsertti vierailee Pyhän Laurin kirkossa

Urkuyö ja Aaria -festivaali alkaa kahden keskiaikaisen kirkon – Vantaan Pyhän Laurin kirkon ja Espoon tuomiokirkon – välisellä yhteistyökonsertilla.

Mozartia esittävä öljymaalaus ja konsertin tiedot.

Wolfgang Amadeus Mozartin (1756–1791) Requiem D-mollia tulkitsevat Suomen tämän hetken merkittävimpiin lukeutuvat ooppera- ja barokkilaulajat.https://urkuyofestival.fi/

Tapiola Sinfoniettan ja Tapiolan kamarikuoron solisteina esiintyvät sopraano Tuuli Takala, kontratenori Teppo Lampela, tenori Tuomas Katajala ja basso Mika Kares. Kapellimestarina toimii Topi Lehtipuu ja kuoronjohtajana Hannu Norjanen. Liput 45/35/ 15 e ennakkoon Lippu.fi tai kirkon ovelta ennen konserttia.

Wolfgang Amadeus Mozartin Requiem on kiistatta yksi länsimaisen taidemusiikin parhaista teoksista ja sielunmessuista esitetyin. Vavahduttavan mahtipontinen, mutta syvän lohdullinen sielunmessu puhuttelee elämän rajallisuuden äärellä. Mozart sävelsi teosta kuolinvuoteellaan ja se jäikin kohtalokkaasti kesken joulukuussa 1791. Sävellyksen viimeisteli Mozartin avustaja Franz Xaver Süssmayr (1766–1803).

Requiem-rukoussarja on satojen vuosien ajan auttanut kristikuntaa käsittelemään ihmisyyden vaikeinta teemaa, kuolemaa, rukoillen kuolleiden sielujen puolesta. Synkästä aiheesta huolimatta on ytimessä ”requies” sanan mukaisesti rauha. ”Requiem aeternam dona eis, Domine et lux perpetua luceat eis. – Herra, anna heille ikuinen lepo, ja ainainen valkeus loistakoon heille.”

Lisätietoa: Urkuyö ja aaria -festivaali

Wed May 24 07:00:00 EEST 2023