Oletko mennyt naimisiin Vantaalla? Lähde uusimaan vihkikuvasi

Vantaan seurakunnat juhlistavat vantaalaista rakkautta ja etsivät menneinä vuosikymmeninä naimisiin menneitä hääpareja uudistamaan vihkikuvansa.

Pappi Iiro Salminen.

- On varmasti mielenkiintoista nähdä mitä on muuttunut, mitä on se aika joka jää tähän väliin, pohtii pappi Iiro Salminen kuvattavaksi lähtevin hääparien yhdessä kulkemaa matkaa.

Häistä voi olla kulunut puoli vuosisataa tai muutama vuosi, kuvan uusimisella herätellään ihmisiä huomaamaan oman liittonsa rakkaus ja yhdessä eletty historia.

- Hääkuvan uudelleen ottaminen on silta vihkimisen hetkeen, on häistä kulunut aika sitten lyhyt tai pitkä. On varmasti mielenkiintoista nähdä mitä on muuttunut, mitä on se aika joka jää tähän väliin. Mitä asioita ja kokemuksia yhteiseen elämään kuuluu ja minkälaisin silmin henkilöt katsova vanhaa kuvaa ja nyt asettuvat uudelleen kuvattaviksi, pohtii Vantaankosken seurakunnan pastori Iiro Salminen.

Tarkoituksena on toteuttaa uudelleen parin hääkuva samassa ympäristössä, jossa kuva on alun perinkin otettu. Kuvattaviksi haetaan pareja, jotka ovat sanoneet tahdon jossakin Vantaan kirkoista.

- Parit ovat varmasti muuttuneet, on uurteita, sisäisiä kolhuja ja elämän ilon aiheita. Vuosien matka on muuttanut ihmisiä, mutta siunaus jonka pari on saanut ja jonka alla yhteinen matka on aloitettu, se pysyy edelleen ja kantaa myös uudessa kuvassa.

Rakkaustarinat eivät aina ole vain ruusuilla tanssimista.

- Parisuhteet on kaikki omanlaisiaan, mikään ei ole vain auvoista elämää vaan on myös riitoja ja eroja. Myös vaikeuksien voittamista ja vaikeita hetkiä voi pysähtyä katsomaan yhdessä ja ne voivat olla voimavara. Mielestäni on tärkeää, että tätä kaikkea katsotaan yhdessä ja samaan suuntaan, myös niitä vaikeuksia. Pari voi ajatella, että siltikin siinä ollaan yhdessä ja selvinneenä niistä kaikista vaiheista edelleen tahtomassa. Se kertoo jo jotain tahtotilasta.

Vihkivalan uusimalla voi juhlia rakkautta

Pareja myös innostetaan uusimaan vihkivalansa. Perinteisesti vihkivaloja on uusittu esimerkiksi avioliiton vihkimisen muistopäivänä tai vaikka liitossa olleen koettelemuksen jälkeen. Vihkivalojen uusiminen on kuitenkin harvinaista.

- Vihkivalojen uusimisessa pari pyytää uuden kerran siunausta liitolleen. Se on kaunis tapa muistaa ja juhlia omaa avioliittoaan. Ehkä pari haluaa kerätä rakkaat ihmiset yhteen ja pyytää avioliitolle vielä Jumalan siunausta. Arjessa on arjen touhut, mutta näin voi pysähtyä ihmettelemään ja ihastelemaan sitä kaunista mitä on yhdessä ollut vuosien varrella. Se kaikki ihana ja hyvä jota pariskunnalla on, onhan se aina juhlimisen arvoista, hymyilee Salminen.

Salminen pohtii minkälaisen näkökulman vihkikaavassa korostuva tahtomisen teema antaa rakkauteen.

- Tahtomisen elementti luotaa rakkautta syvältä. Tahtominen on valinnan tekemistä ja se korostuu ennen kaikkea vaikeissa hetkissä. Jos pari haluaa tulla uusimaan valat, se on suuri yhdessä tahtomisen teko, osoitus siitä että tahdotaan olla yhdessä kaiken hyvän keskellä ja kaikesta vaikeasta huolimatta.

Salminen pohtii, että vihkimisessä esiin nouseva tahtominen on todellista rakkautta.

Ilmoittaudu rakkaasi kanssa kuvattavaksi

Hääkuvien uudelleen ottamiset toteutetaan kesän aikana toukokuusta heinäkuuhun. Kuvattavaksi tulevien parien kuvat julkaistaan vantaalaista rakkautta juhlistaen Vantaan seurakuntien viestintäkanavissa ja parit saavat kuvat myös omaan käyttöönsä. Lisäksi toiveena on, että myös parin vanha kuva voidaan julkaista samassa yhteydessä. Kuvattavaksi voi ilmoittautua lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta.vantaanseurakunnat@evl.fi otsikolla vantaalainen rakkaus.

Teksti Lotta Numminen

Kuva Sanna-Maria Viherväs