Lähde löytöretkelle itseesi –pyhiinvaellusreitit kutsuvat sisäiseen hiljaisuuteen ja rauhaan

Vantaalle on avattu kahdeksan uutta vaellusreittiä.

Isä meidän joka olet metsässä.

Lepääkö sielusi metsässä, betonilähiön muraaleissa vai kauniita kirkkoja kiertäen? Löydä Vantaan seurakuntien Sielun latauspisteen luontopyhiinvaellusreiteistä oma matkasi sisäisen rauhan ja armollisuuden äärelle.

– Pyhiinvaellus mielletään usein matkaksi jonnekin kauas. Se voi kuitenkin olla fyysinen ja henkinen matka, jonka määränpäänä voi yhtä hyvin olla lähimetsä tai -puisto kuin Santiago der Compostela, sanoo Korson seurakunnan kirkkoherra Tuomas Antola.

– Ihan vaaratonta pyhiinvaellus ei koskaan ole: lähtiessään pyhiinvaellusmatkalle altistan itseni kysymyksille ja ajatuksille, jotka voivat hukkua arjen tuoksinaan. Ja mitä kaikkea sieltä voikaan löytyä! Mikä on paikkani maailmankaikkeudessa? Onko tällä matkallani jokin määränpää ja kenen kanssa tätä matkaani tosiasiassa teen? Pyhiinvaelluksessa nämä kysymykset asettuvat eteeni matkan muodossa.

Nyt julkaistut reitit ovat osa Vantaan seurakuntien Sielun latauspiste –hanketta, johon kuuluu verkkosivu, joka tarjoaa muun muassa podcasteja uskosta ja elämästä, Spotify-listoja, Hiljaisuuden joogaa ja kristillistä meditaatiota.

Luontopyhiinvaellus tuo pyhiinvaelluksen elementit lähiympäristöön. Sielun latauspisteen reittien avulla voi löytää luonnon henkisiä ja pyhiä ulottuvuuksia. Samalla luontopyhiinvaellus haastaa ihmisen pohtimaan suhdettaan luontoon ja itseensä.

Täältä et löydä oravanpyörää – tee puhelimesta pyhiinvaellusopas

Löydät luontopyhiinvaellusreittejä Vantaan alueelta sielunlatauspiste.fi-sivustolta. Jokaisen Vantaan seurakunnan alueella on vähintään yksi luontopyhiinvaellusreitti. Reittejä on metsävaelluksista puistovaelluksiin ja reitteihin urbaaneissa ympäristöissä. Reitit löytyvät Citynomadi-palvelun kautta esimerkiksi mobiilisovelluksesta.

– Puhelin ja sen viestisovellukset ovat tutkimusten mukaan yksi eniten huomiotamme vievistä asioista. Lähes jokaisen taskusta löytyvän puhelimen voi kuitenkin valjastaa yhtä lailla oman mielenrauhan rakentamiseen, kuin sen rappeuttamiseen, Sielun latauspisteen projektityöntekijä Matias Sakko pohtii.

Citynomadi-sovellus, jonka kautta reittejä voi kulkea löytyy Google Play -kaupasta tai Applen App Storesta.

Sovelluksessa voit etsiä reittejä hakusanojen avulla. Esimerkiksi Hakunilan alueen reitit löytyvät hakusanoilla ”Hakunila” ja ”luontopyhiinvaellus”. Osa reiteistä on esteettömiä ja osa reiteistä kulkee haastavammissa maastoissa. Ennen vaellukselle lähtöä kannattaa siis tarkistaa reitin kuvauksesta, että kyseinen luontopyhiinvaellus on sinulle soveltuva.

Citynomadin karttapalvelu ohjaa sinut reitin alkupisteestä läpi reitin. Löydät reitin varrelta kohteita, joiden luona sovelluksessa on lisätietoja, esimerkiksi meditaatiotekstejä, kuvia tai puhetta. Tekstit, puheet ja kuvat tarjoavat pohdittavaa pyhiinvaelluksen tueksi.

Isä meidän, joka olet metsässä – ja muuallakin Vantaalla

Nyt avatut pyhiinvaellusreitit Vantaalla kulkevat metsissä, poluilla, joenuomissa ja myös keskellä kaupunkia. Tältä sivulta löydät kaikki reitit.

Storträskin luontopyhiinvaellus Sipoonkorvessa

Hakunilan seurakunnan luoma pyhiinvaellusreitti vie kulkijan Sipoonkorven metsäpolulle. Reitti kulkee metsäpolulla ja osin pitkospuilla eikä ole näin ollen esteetön. Reitti on noin kahden kilometrin mittainen. Matkan varrella on nuotiopaikkoja sekä WC.

Muraalipyhiinvaellus Myyrmäessä

Vantaankosken seurakunnan pyhiinvaellusreitti esittelee urbaania katutaidetta Myyrmäessä. Reitti seuraa Myyrmäen alueen muraalitaideteoksia. Reitin pituus on noin kaksi kilometriä. Reitti on esteetön.

Ankkalammen pyhiinvaellus

Korson seurakunnan reitti kulkee edesmenneen Ankkarock-festarin pitopaikkana tunnetun Ankkalammen reunustaa. Reitti on tehty yhteistyössä Piplia-seuran kanssa, jonka Agricola-pyhiinvaelluskortit toimivat Ankkalammen vaelluksen pohjana. Reitin pituus on noin 1,8km. Reitti on esteetön.

Tussinkosken pyhiinvaellus

Elämänpolku-pyhiinvaellus kutsuu käsittämättömän äärelle: luontopyhiinvaellus Korsossa? Tai sitten ihan tavallinen elämänpolku. Seuraa reittiä ja kulje ikonien matkassa elämän kysymysten läpi. Tussinkosken ikonipyhiinvaellus on toinen Korson seurakunnan pyhiinvaellusreiteistä. Polku on helppokulkuinen, mutta ei esteetön. Pyhiinvaellusreitin pituus on 2,5 kilometriä suuntaansa.

Kirkolta kirkolle – Tikkurilasta Pitäjän kirkolle

Tikkurilan seurakunnan pyhiinvaellusreitti kuljettaa toiviotielle astuneen Tikkurilan kirkolta pääkaupunkiseudun vanhimmalle rakennukselle, 1400-luvulla rakennetun Vantaan Pyhän Laurin kirkolle. Reitti seuraa Keravanjoen rantaa ja koostuu hyväkuntoisesta hiekkatiestä. Reitin pituus on noin viisi kilometriä.

Hämeenkylän luontovaellus

Hämeenkylän luontovaellus on vajaan 3,8 kilometrin mittainen luontoreitti, joka alkaa Hämeenkylän kirkolta ja kulkee Soltorpin luonnonsuojelualueen metsän sekä peltomaisemien lävitse. Reitti on kuljettavissa vuoden ympäri. Reitti ei ole esteetön.

Rekolan reitti

Rekolan pyhiinvaellusreitti on tehty yhteistyössä Facebookin Arkiretriitti-ryhmän kanssa. Arkiretriitin ideana on päivittäinen hiljentyminen rukouksessa raamatuntekstin, kuvan tai musiikin äärellä. Reitti alkaa Rekolan Vanhalta myllyltä ja kulkee Keravanjoen vartta kahden kilometrin matkan. Reitti on helppokulkuinen, mutta ei esteetön.

2023-04-24 12:53:45.0