Pääsiäisen kirkoissa keskiössä on sanoma toivosta

Pääsiäisessä kyse on ylösnousemuksen sanomasta ja toivosta, tiivistää Tikkurilan seurakunnan pappi Jaakko Hyttinen.

Altarilla on musta antependium ja alttarin päällä punaisia ruusuja.

- Pääsiäisen sanoma luo meidän aikaamme ja uskoomme aina toivon ja valon. Se on kristinuskon suuren kertomuksen pääkohta. Pääsiäisen tapahtumissa mennään ääripäästä toiseen, elämän kipeimmistä asioista helpotukseen ja valoon. Keskelle kevätyötä tulee auringonnousu, Hyttinen luonnehtii.

Itse kutakin koskettava toivo konkretisoituu Jeesuksen kohdalla. Tämä näkyy vahvasti pääsiäisen ajan jumalanpalvelusten kaaressa. Kristuksen kärsimyksen ja ylösnousemuksen tapahtumia tuodaankin jumalanpalveluksissa ilmi niin liturgisilla elementeillä, väreillä kuin musiikilla. Esimerkiksi kiirastorstain messun päätteeksi kirkko puetaan mustiin ja alttarille tuodaan viisi punaista ruusua, jotka symboloivat Jeesuksen viittä haavaa.

- Itse ajattelen niin, että kyseessä on useamman päivän draama, joka lähtee liikkeelle palmusunnuntaista, mutta käynnistyy etenkin kiirastorstai-illasta kulkien pitkäperjantain kautta pääsiäisen helpotukseen ja valoon.

Pääsiäisen ajan jumalanpalvelukset Tikkurilan seurakunnassa

Su 2.4. klo 10 / Palmusunnuntain perhemessu Tikkurilan kirkossa (Asematie 12 a).
Su 2.4. klo 12 / Palmusunnuntain messu Pyhän Laurin kirkossa. Mukana Pyhän Laurin kuoro.
Su 2.4. klo 16 / Friendship Mass eli Tikkurila – Itä-Vantaan ystävämessu Tikkurilan kirkossa.
Ma 3.4. klo 14 / Hyvän mielen pääsiäiskirkko Tikkurilan kirkossa.
Ti 4.4. klo 11.30 / Matalan kynnyksen viikkomessu Tikkurilan kirkossa.
To 6.4. klo 15 / Kiirastorstain ehtoolliskirkko Tikkurilan kirkossa.
To 6.4. klo 18 / Kiirastorstain ehtoolliskirkko Tikkurilan kirkossa.
Tilaisuuden päätteeksi kirkko puetaan mustiin.
To 6.4. 19.30 / Kiirastorstain ehtoolliskirkko Pyhän Laurin kirkossa, mukana Pyhän Laurin kuoro. Tilaisuuden päätteeksi kirkko puetaan mustiin.

Pe 7.4. klo 10 / Pitkänperjantain jumalanpalvelus Tikkurilan kirkossa. Mukana Tikkurilan kirkkokuoro.
Pe 7.4. klo 15 / Gregoriaaninen Johannes-passio ja Jeesuksen kuolinhetken muistohartaus pitkänäperjantaina Pyhän Laurin kirkossa. Mukana Corvus Laurencij -kuoro.
La 8.4. klo 23 / Pääsiäisyön messu Tikkurilan kirkossa.
Su 9.4. klo 10 / Pääsiäismessu Tikkurilan kirkossa. Mukana Vantaan seurakuntien kamarikuoro
Su 9.4. klo 12 / Pääsiäismessu Pyhän Laurin kirkossa.
Ma 10.4. klo 10 / Marian ja puutarhurin messu Tikkurilan kirkossa pääsiäismaanantaina.
Ma 10.4. klo 12 / Marian ja puutarhurin messu Pyhän Laurin kirkossa pääsiäismaanantaina.

Thu Mar 30 18:48:00 EEST 2023