Vantaan kirkkovaltuutetut päättivät osaltaan Ruskeasannan ja Lehtisaaren kehittämisestä

Vantaan yhteinen kirkkovaltuusto kokoontui 28.3.2023 Tikkurilan kirkolla.

TU-2021-tikkurilan-kirkko-107.jpg

Yhteinen kirkkovaltuusto kokoontui Tikkurilan kirkolla 28.3.2023

Helsingissä sijaitsevan Lehtisaaren ostokeskuskorttelin vuokraoikeus on kilpailutettu ja tontti vuokrataan suomalaiselle rakennusyhtiö Hausia Oy:lle.

Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston nyt osaltaan tekemä maanvuokrauspäätös menee seuraavaksi Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulin vahvistettavaksi ja edellyttää Helsingin seurakuntayhtymä vastaavat päätökset tontin vuokraamisesta.

Kokouksessa hyväksyttiin myös Vantaan Ruskeasannan kehittämiseen liittyvä yhteistyösopimus ja kiinteistökaupan esisopimus. Yhteistyön taustalla ovat Vantaan kaupungin ja Vantaan ja Helsingin seurakuntayhtymien tavoitteet, jotka saatiin sopimuksella yhdistettyä.

Seurakuntayhtymien tavoitteena on ollut saada Ruskeasantaan asemakaava, ja Vantaan kaupunki puolestaan on halunnut ostaa nykyisin vuokralla olevan maa-alueen Elmon urheilupuistossa.  Päätös edellyttää vielä Kirkkohallituksen vahvistuksen ja Helsingin seurakuntayhtymän vastaavat päätökset.

Tilastoja ja sidonnaisuuksia

Valtuutetut saivat kokouksessa myös tiedon vuoden 2022 tilastoista, jotka merkittiin tiedoksi.

Yhteinen kirkkovaltuusto sai myös vastauksen aloitteeseen ”päätöksenteon kannalta merkityksellisten tietojen, yhteydenottojen ja kutsujen toimittamisesta päätöksentekijöille”.  Vastauksena aloitteeseen esitettiin, että jatketaan nykyistä toimintatapaa, jossa asiasta vastaava päätöksentekijä, valmistelija ja esittelijä kokoavat valmistelun asiakirja-aineiston päätösesityksen tueksi ja käyttävät harkintavaltaa yksittäisten asiakirjojen välittämisessä luottamushenkilöille. Vastaus merkittiin tiedoksi ja todettiin, että aloite on loppuun käsitelty. Päätöksestä jätettiin yksi eriävä mielipide.

Kokouksessa tehtiin tilintarkastajavalinta. Vantaan seurakuntayhtymän tilintarkastusyhteisöksi vuosille 2023–2026 valittiin KPMG Oy ja vastuulliseksi tarkastajaksi HT, JHT Martin Slotte.

Kokouksen  tehtiin myös päätös seurakuntayhtymän luottamushenkilöiden sidonnaisuuksien ilmoittamisesta. Sidonnaisuuksien ilmoittaminen on vapaaehtoista ja ne kerätään kahden vuoden välein yhteisen kirkkoneuvoston toimikauden alussa.

Tarkemmat tiedot kustakin asiasta löytyvät esittelylistasta ja myöhemmin pöytäkirjasta. Tästä pääset päätöksentekosivulle.

Tue Mar 28 19:53:29 EEST 2023