Pääsiäisyön messuja järjestetään luterilaisissa kirkoissa Vantaalla

Pääsiäisyön messussa koetaan uudestaan käänne, josta tuli kristinuskon ydin.

TU-2021-tikkurilan-kirkko-107.jpg

Pääsiäisyön messussa on omanlaisensa vahva tunnelmansa. Kuvassa Tikkurilan kirkko.

Pääsiäinen on kirkkovuoden suurin juhla. Ensimmäisenä pääsiäistunnelmaa pääsevät kokemaan pääsiäisyön messuihin osallistuvat. Vantaan luterilaisissa kirkoissa järjestetään yömessuja lauantain ja pääsiäissunnuntain välisenä yönä.

Pääsiäisyön messu alkaa hämäränpimeästä kirkosta, jonka alttarivaate on musta Jeesuksen kuoleman tähden. Kirkkoon tulee valo suuren uutisen merkkinä Jeesuksen ylösnousemuksesta, se lähtee liikkeelle pienestä ja leviää. Lopulta kaikki kirkon valot sytytetään.

Kirkon etuosassa sytytetään iso pääsiäiskynttilä, josta jaetaan yleensä liekki seurakuntalaisten käsissään pitämiin tuohuksiin.

Kiirastorstaina alttarille vaihdetut mustat alttaritekstiilit käännetään, ja niiden takaa avautuu valkoinen, juhlailon merkkinä.

Pääsiäisyö on kristinuskolle keskeinen draaman käänne

Tikkurilan kirkon pääsiäisyön messua on toteuttamassa pappi Jaakko Hyttinen.

– Pääsiäisviikon draamassa pääsiäisyö on suurin käännekohta ja suurimman ilosanoman saapumisen hetki. Jeesuksen tie on tullut pääkaupunkiin Jerusalemiin, ja hänet on otettu kuninkaallisesti vastaan. Joitakin päiviä myöhemmin hän on seuraajiensa kanssa viettänyt juutalaista pääsiäisjuhlaillan ateriaa viimeisenä aterianaan, ja testamentannut siinä ehtoollisen yhteyden ja iankaikkisen elämän ateriaksi

Hyttinen jatkaa kristinuskossa keskeisen draaman kaaren selittämistä.

– Ehtoollisaterian jälkeen yöllä Jeesus on vangittu, ja seuraavana päivänä kansaa huudatettu vaatimaan hänen kuolemaansa naulitsemalla ristille. Hän on kuollut ristiinnaulittuna ja haudattu. Pääsiäisyö on se aika, jolloin tapahtumat saavat uuden, kaiken muuttavan suunnan: pääsiäisaamun sarastuksessa haudalle tulevat naiset löytävät haudan tyhjänä ja kuulevat siellä enkelin sanoman: Jeesus on noussut kuolleista. Kuolema on voitettu. Siinä on kristinuskon ylösnousemusodotuksen ydin ja lähtökohta.

Luterilaisissa kirkoissa vuodenkiertoon kuuluu kaksi yömessua: jouluyönä ja pääsiäisyönä. Pääsiäisyön messussa on vahva tunnelmansa. Pimeyden vaihtuminen valoksi on siinä keskeistä, kuten myös odotus ja ilosanoman tulo. Tikkurilan kirkon klo 23 alkava messu kestää noin tunnin.

Tikkurilan seurakunnassa pääsiäisyön messuja vietettiin aiemmin Pyhän Laurin kirkossa, mutta Tikkurilan uuden kirkon valmistuttua ne on haluttu tuoda keskelle kaupunkia.

Pääsiäinen on joulun jälkeen suomalaisten toiseksi suosituinta kirkossakäyntiaikaa. Kirkon tilastojen (2019) mukaan kiirastorstai on jouluaaton jälkeen seuraavaksi suosituin kirkossakäyntipäivä.

Pääsiäisen pyhät Vantaalla 7.–10.4.2023

Kiirastorstai 6.4. Kiirastorstaita vietetään tänä vuonna 6.4. Silloin muistellaan Jeesuksen viimeistä ehtoollista. Ehtoolliskirkkoja järjestetään Vantaan kirkoissa päivällä ja illalla.

Pitkäperjantai 7.4. Pitkäperjantaina kirkoissa muistellaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja ilmassa on surujuhlan tuntua. Alttari on verhottu mustaan ja urut pysyvät vaiti. Virret lauletaan ilman säestystä. Vantaan Pyhän Laurin kirkossa (Kirkkotie 45) voi osallistua Gregoriaaniseen Johannespassioon ja Jeesuksen kuolinhetken hartauteen klo 15.

Pääsiäisyö 8.4. Pääsiäisyön messu on myös luterilaisten juttu. Vantaan kirkoissa voi osallistua pääsiäisyön messuihin, jotka useimmissa kirkoissa alkavat la 8.4 klo 23. Rekolan kirkossa on tarjolla pääsiäisyön menu messun jälkeen. Kivistön kirkossa pääsiäisyön messun (alkaa klo 21) jälkeen on nyyttärit. Seurakunta tarjoaa kahvin, teen ja mehun. Nyyttäripöytään messuun tulijat voivat itse leipoa, tuoda hedelmiä, keksejä tai muuta tarjottavaa.

Pääsiäispäivä 9.4. Pääsiäissunnuntain messuissa eri puolilla Vantaata iloitaan Jeesuksen ylösnousemuksesta ja uuden elämän toivosta.

Toinen pääsiäispäivä 10.4. Pääsiäinen on niin iso juhla, ettei sen viettoa heti lopeteta, kun alkuun on päästy. Pääsiäisilosta voi nauttia vielä toisena pääsiäispäivänä.

Kaikki Vantaan seurakuntien pääsiäistapahtumat: www.kirkkovantaalla.fi/paasiainen

Tue Mar 28 17:31:00 EEST 2023