Myyrmäen kirkon peruskorjaus käynnistyy

Kauan odotettu Myyrmäen kirkon peruskorjaus alkaa.

Myyrmaen-kirkko.jpg

Kuva: Antero Harju & Juha Ryhänen

Korjaukselle on saatu rakennuslupa 20.3. Peruskorjauksen projektinjohtourakoitsijana toimiva NCC Suomi Oy voi aloittaa työt kohteessa.

Myyrmäen kirkko peruskorjataan vuosina 2023–2024. Peruskorjaus ratkaisee kirkon sisäilmaongelmat ja seurakuntalaiset sekä työntekijät saavat käyttöönsä terveellisen tilan. Samalla uusitaan talotekniikkaa ja päivitetään tilojen käytettävyyttä. Lisäksi tehdään laajat maarakennustyöt ja pihan kunnostus. Peruskorjaus on suunniteltu valmistuvaksi kesällä 2024.

Työmaa on jo aidattu ja kirkon tontille on pystytetty työmaan tarpeisiin parakit. Työmaa ei aiheuta merkittävää haittaa lähiympäristölle eikä alueen kulkureiteille.

– Työt ovat alkaneet jo suojaustöillä ja osittaisilla purkutöillä. Säilytettäviä väliovia on viety kunnostettavaksi, kertoo kiinteistöjohtaja Timo Kraufvelin Vantaan seurakuntayhtymästä.

Kangasalan urkurakentamon valmistamat 36-äänikertaiset urut on suojattu.

– Nyt kun rakennuslupa on saatu, voidaan jatkaa purkutöitä. Samalla voidaan aloittaa rakenteiden tiivistyskorjaukset. Näiden puute on ollut yksi iso syy sisäilmaongelmiin.

Ennen kesää tehdään lisäksi valesokkelirakenteiden muutostyöt, korjataan ulkopuolen salaojat ja aloitetaan kirkon ulkopuoliset maarakennustyöt.

– Kirkkorakennukset ovat seurakuntien arvokkainta kiinteistöomaisuutta. Jokaisella Vantaan seurakunnalla tulee olla oma kirkko, ja Myyrmäen kirkko on Vantaankosken seurakunnan pääkirkko. Tavoitteena on, että kirkko avataan käyttöön entistä parempana ja käyttäjille ja työntekijöille turvallisena rakennuksena alkukesästä 2024, Kraufvelin sanoo.

Peruskorjauksessa säilytetään kirkon arkkitehtoniset arvot. Korjaus toteutetaan yhteistyössä Vantaan kaupunginmuseon kanssa.

Myyrmäen kirkosta alueen ihmisten paikka arkeen ja juhlaan

Maaliskuun alussa Vantaankosken seurakunnan kirkkoherrana aloittanut Hans Tuominen on tyytyväinen, että korjausprojekti vihdoin alkaa.

– Vantaankosken seurakunnan alueella asuvat ihmiset ovat odottaneet korjausprojektin käynnistymistä jo vuosia. Viikoittain tulee kyselyjä, mitä kuuluu Myyrmäen kirkolle. Se kertoo siitä, miten tärkeä kirkko on ihmisille. Hienoa, että korjaukset saadaan nyt käyntiin, Tuominen toteaa.

Vantaankosken seurakunnassa suunnitellaan kuluvan vuoden aikana, miten Myyrmäen kirkko voisi avautuessaan palvella mahdollisimman monipuolisesti alueen eri-ikäisiä ihmisiä.

– Luotamme siihen, että Myyrmäen kirkko on tulevinakin vuosina paikka, jossa ihmiset voivat kohdata armollisen Jumalan sekä tavata toisiaan arjen ja juhlan, ilojen ja surujen, elämän eri vaiheiden keskellä. Kirkko on myös tärkeä auttamistyön tukikohta, Tuominen korostaa.

Seurakunta järjestää Virtakirkossa (Rajatorpantie 8) 12.4. klo 17 kaikille avoimen infotilaisuuden, jossa kerrotaan tarkemmin korjaushankkeesta ja projektin etenemisestä.

Myyrmäen kirkko on myös arkkitehtuurituristien suosima vierailukohde

Vuonna 1984 valmistunut Myyrmäen kirkko on ollut suljettuna sisäilmaongelmien vuoksi vuodesta 2019. Myyrmäen kirkko on länsivantaalaisen Vantaankosken seurakunnan pääkirkko, joka on mukana alueen asukkaiden arjessa ja juhlassa. Arkkitehtuuriltaan merkittävän kirkon on suunnitellut akateemikko Juha Leiviskä. Myyrmäen kirkkoa on kutsuttu Valon kirkoksi. Kirkkosalin ikkunoista tuleva valo luo saliin erilaisen tunnelman jokaiseen vuorokaudenaikaan. Kirkko on ollut muun muassa japanilaisturistien ja arkkitehtuurista kiinnostuneiden matkailijoiden suosima nähtävyys.

Leiviskän päätöiksi luetaan Myyrmäen kirkon lisäksi Pyhän Tuomaan kirkko Oulussa sekä Männistön kirkko Kuopiossa. Nyt Myyrmäen kirkon korjaustöiden pääsuunnittelijana toimii Arco Architecture Company. Hankkeen LVIA- ja sähkösuunnittelusta vastaa Rejlers Finland ja rakennesuunnittelusta Ideastructura. Rakennuttajakonsulttina ja valvojana toimii Rapp Valvontakonsultit.

Lue lisää Myyrmäen kirkosta ja katso kuvia.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2023-03-23 09:00:00.0