Pääsiäisen Valoa kohti -konserttisarja soi Vantaan Pyhän Laurin ja Tikkurilan kirkoissa

Tikkurilan seurakunnan jo perinteeksi muodostunut hiljaisen viikon ja pääsiäisen ajan Valoa kohti -konserttisarja täyttää tänäkin vuonna kirkot pääsiäisen viettoon virittävällä musiikilla.

ClubforFive

Sarja alkaa palmusunnuntaina Lumen Valo -lauluyhtyeen 30-vuotisjuhlavuoden avajaiskonsertilla Pyhän Laurin kirkossa. Sen lisäksi konserttisarjassa kuullaan muun muassa Club for Fiven virsikonsertti Tikkurilan kirkossa ja pitkäperjantain gregoriaaninen passio Pyhän Laurin kirkossa.

- Valoa kohti -sarjan ohjelmistossa korostuu tällä kertaa vokaalimusiikki. Olen iloinen myös siitä, että tänä vuonna jokaiseen konserttiin on vapaa pääsy, Tikkurilan seurakunnan tapahtumakoordinaattori Susanna Lönnqvist sanoo.

Ohjelmistossa pääsee nyt myös toteutumaan jo alkujaan pääsiäiseksi 2022 aiottu kirkkolauluyhtye Kaanonin konsertti Pyhän Laurin kirkossa. Ukrainan Tserkasysta kotoisin olevan yhtyeen kiertue peruuntui viime vuonna Venäjän aloittaman hyökkäyssodan vuoksi.

Valoa kohti -konserttisarja:

Su 2.4. klo 18 Tenebrae – Lumen Valo -lauluyhtyeen 30-vuotisjuhlavuoden avajaiskonsertti Pyhän Laurin kirkossa (Kirkkotie 45).

Vapaa pääsy, ohjelma 10 e. Lauluyhtye Lumen Valo, yksi suomalaisen vanhan musiikin kantavia voimia, täyttää tänä vuonna 30 vuotta ja juhlistaa sitä mm. Pyhän Laurin kirkon palmusunnuntain konsertissaan. Konsertissa kuullaan espanjalaisen renessanssisäveltäjän Tomás Luis de Victorian (1548–1611) Tenebrae-responsoriot, eli vuorolaulut.

Ke 5.4. klo 19 Lauluyhtye Club for Fiven kirkkokonsertti Tikkurilan kirkossa (Asematie 12 a)

Vapaa pääsy, ohjelma 10 e. Konsertti on akustisen vokaalimusiikin hetki, jossa kuulija kuljetetaan hiljentymään ja rauhoittumaan hengellisten laulujen, virsien ja muun hiljaisen viikon teemaan sopivan musiikin myötä. Club For Five on Suomen tunnetuimpia a cappella -yhtyeitä. Virtuoosimaisen viisikon muodostavat Maija Sariola (sopraano), Saima Haapanen (altto), Jouni Kannisto (tenori), Juha Viitala (baritoni) ja Tuukka Haapaniemi (basso).

To 6.4. klo 12 Hiljaisen viikon musiikkia Tikkurilan kirkossa (Asematie 12 a). Iina Katila urut

Vapaa pääsy. Torstain päivämusiikkihetkessä Tikkurilan kirkolla on vuorossa hiljaisen viikon tunnelmiin sopivia urkumusiikkia. Kanttori Iina Katila tulkitsee muun muassa Johann Sebastian Bachia. Luvassa on urkukoraaleja sekä Passacaglia c-mollissa.

Pe 7.4. klo 15 Gregoriaaninen Johannespassio ja Kristuksen kuolinhetken muistohartaus Pyhän Laurin kirkossa (Kirkkotie 45)

Vapaa pääsy. Mukana Corvus Laurencij -kuoro. Musiikin johto Samppa Laakso. Gregoriaanisessa Johannespassiossa esitetään Jeesuksen kärsimyshistoria gregoriaanisen musiikin keinoin. Perinteisesti passiot on laulettu latinaksi, mutta Corvus Laurencij -kuoro esittää passiot suomeksi, sillä teoksen ajatus on tehdä teksti eläväksi ja vaikuttavaksi.

La 8.4. klo 18 Ukrainalaisen kirkkolauluyhtye Kaanonin konsertti Pyhän Laurin kirkossa (Kirkkotie 45)

Vapaa pääsy, ohjelma 10 e. Kirkkolauluyhtye Kaanonin oli määrä konsertoida Pyhän Laurin kirkossa pääsiäisenä 2022, mutta hyökkäyssota esti kiertueen toteutumisen. Tämän vuoden hiljaisena lauantaina yhtye pääsee esiintymään vaikuttavalla, monipuolisella ohjelmistollaan: mukana on sekä perinteistä ortodoksista kirkkolaulua, klassisia ukrainalaisia kuoroteoksia että erityisesti pääsiäisen ajan lauluja. Yhtyeen taiteellinen johtaja on Ievgen Valovenko. Ohjelmatulot ohjataan Ukrainan sodan uhrien auttamiseksi.

Su 9.4. klo 18 Pääsiäisen jazzvirsiä. Eva Vikman laulu; Janne Saarinen saksofoni ja oboe sekä Lassi Kouvo, piano Pyhän Laurin kirkossa (Kirkkotie 45)

Vapaa pääsy, ohjelma 10 e. Valoa kohti -konserttisarja huipentuu pääsiäispäivän konserttiin, jossa esiintyvät Eva Vikman, laulu, Janne Saarinen saksofoni ja oboe sekä Lassi Kouvo, piano. Konsertti on toiveikas ja lämminhenkinen kokonaisuus rakastettuja, ja kenties jo lapsuudesta tuttuja virsiä. Trion konsertissa pääsiäisen toivon ja ilon sanoma yhdistyy Lassi Kouvon tyylikkäisiin jazz-sovituksiin.

Kuva: Marek Sabogal

Mon Mar 27 09:00:00 EEST 2023