Vantaalla elää ainutlaatuinen suomeksi laulettujen gregoriaanisten passioiden perinne pääsiäisaikaan

Pitkäperjantaina 7.4.2023 Vantaan Pyhän Laurin kirkossa pääsee kuuntelemaan ja eläytymään suomeksi laulettuun gregoriaaniseen pääsiäispassioon.

CL-Kuoro_1-600.jpg

Corvus Laurencij -kuoro. Kuva: Ida Nisonen.

Corvus Laurencij -kuoro esittää Johanneksen evankeliumin tarinaan perustuvan Johannes-passion. Suomeksi laulettuja gregoriaanisia passioita ei tiettävästi esitetä säännöllisesti missään muualla.

Gregoriaanisessa passiossa esitetään passiokertomus eli Jeesuksen kärsimyshistoria gregoriaanisen kuorolaulun keinoin. Passioon on sävelletty Jeesuksen tuomitseminen ja kuolema, jotka dramatisoidaan musiikin keinoin. Gregoriaanisen passion musiikki on hyvin yksinkertaista ja siinä mielessä luonteeltaan meditatiivista. Se kuitenkin elää koko ajan tekstin mukaan, eli voimakkaat ja rajut kohtaukset myös kuulostavat siltä. Perinteisesti passiot on laulettu latinaksi.

– Toiveena on, että musiikki saisi tekstin elämään vahvemmalla tavalla kuulijoiden mielessä. Tämän vuoksi laulamme passiot suomeksi, sanoo Corvus Laurencij -kuorossa mukana oleva Tikkurilan seurakunnan kanttori Samppa Laakso.

Kyseessä on siis alkuperäisen teoksen suomenkielinen sovitus. Pyhän Laurin kirkossa kuultavan passion juuret ovat katolisen kirkon passioperinteessä, johon on kuulunut tapa toteuttaa kaikkien neljän evankeliumin passiot pääsiäistä edeltävän hiljaisen viikon aikana.

Passion lisäksi tilaisuudessa vietetään lyhyesti Jeesuksen kuolinhetken muistohartaus, sammutetaan Kristuskynttilä passion aikana sekä lauletaan yleisön kanssa yhdessä muutama yhteinen virsi ja kuullaan hiljaisen viikon hymni.

– Pitkäperjantain tilaisuuksissa on aivan erityinen tunnelma, kun sadat ihmiset keskittyvät ja eläytyvät tarinaan. Kuulijoista ja myös esiintyjistä on aistittavissa suuri tunnelataus. Useita kertoja olen huomannut osan yleisöstä liikuttuvan kyyneliin asti, Laakso kertoo.

Corvus Laurencij on vuosien varrella toteuttanut Johannes-passion lisäksi Matteus-, Markus ja Luukas-passion eli kaikkien neljän evankeliumin teksteihin sävelletyt passiot.

Corvus Laurencij on mieskuoro, joka keskittyy gregoriaaniseen ja keskiaikaiseen musiikkiin. Gregoriaaninen musiikki esitetään ilman soittimia, mutta keskiaikaisissa lauluissa käytetään myös keskiaikaisia soittimia. Corvus Laurencij -kuoro perustettiin vuonna 1994 vietettyä Pyhän Laurin kirkon 500 vuotisjuhlaa varten. Projektiksi syntynyt kuoro päätti juhlan jälkeen jatkaa toimintaansa, joka on pysynyt vireänä. Corvus Laurencij -kuorossa on tällä hetkellä kymmenen laulajaa, ja passio esitetään koko kuoron voimin. Jos gregoriaaninen ja keskiaikainen musiikki kiinnostaa, kuoro ottaa mielellään uusia jäseniä.

2023-03-15 09:00:00.0