Helsinki-Vantaalla aloittaa oma lentoasemapappi

Finavia ja Vantaan seurakunnat ovat tehneet yhteistyösopimuksen lentoasemapappitoiminnasta Helsinki-Vantaalla.

Hanna-Similä-lentoasemapappi_800px.jpg

Lentoasemapappi Hanna Similä.

Lentoasemapappi palvelee matkustajia ja lentokentällä työskenteleviä vakaumuksesta riippumatta. Ihmisten kohtaamisen lisäksi lentoasemapappi voi osallistua myös poikkeustilanteiden hoitamiseen yhteistyössä muiden kriisitoimijoiden kanssa.

– Lentoasemapappitoiminta täydentää matkustajille tarjoamiamme palveluita. Pappi antaa tarpeen mukaan keskustelutukea niin arkisissa tilanteissa kuin kriisinkin kohdatessa, kertoo Finavian matkustajapalveluista vastaava päällikkö Hanna Hämäläinen.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla pappina aloittaa Hanna Similä Vantaan seurakunnista. Similä on teologian maisteri ja työnohjaaja (STOry). Hän on toiminut pitkään oppilaitoksissa yhteisöpappina.

– Lähes koko pappisurani olen saanut tehdä työtäni yhteisölähtöisellä työotteella. Erilaisten yhteisöjen kanssa työskentelemisessä koen suurimpana rikkautena erilaiset keskustelut ihmisten kanssa, Similä sanoo.

Lentoasemapapin taustatukena on monipuolinen verkosto, joka koostuu esimerkiksi muiden uskontojen edustajista. Verkoston kautta pyritään löytämään kullekin sopiva ja toivottu keskustelukumppani.

Lentoasemapappeja on yli 100 lentoasemalla eri puolilla maailmaa

Yli sadalla lentoasemalla ympäri maailman on tarjolla lentoasemapapin palveluita, joiden tehtävänä on olla tukemassa matkustajia ja ilmailualalla työskenteleviä ihmisiä erilaisissa haastavissa tilanteissa.

Hanna Similä keräsi lentoasemapapin tehtävän mallintamiseen havaintoja ja kokemuksia lentoasemilta maailmalta.

– Lentoasema on paikka, jossa koetaan monenlaisia tunteita – jälleennäkemisen riemua ja luopumista. Lentoasema on myös monelle ihan arkinen työpaikka. Olen lähimmäisenrakkauden näkökulmasta rinnalla kulkijana lentoasemalla tapahtuvissa tilanteissa matkustajien ja työntekijöiden toiveiden mukaan. Tärkein tehtäväni on olla kiireettömästi läsnä poikkeustilanteita varten.

Lentoasemapappi kunnioittaa aina sen organisaation ja henkilön arvoja, jota on palvelemassa.

Tutustu lentoasemapappiin.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tammikuussa lentoasemalla avattiin hiljainen huone

Helsinki-Vantaan lentoaseman non-Schengen-alueella otettiin tammikuussa käyttöön hiljainen huone, jonne matkustajat voivat ympäri vuorokauden piipahtaa levähtämään, rauhoittumaan, meditoimaan, hiljentymään tai rukoilemaan. Lentoaseman oma hiljainen huone syntyi yhteistyössä Finavian ja Vantaan seurakuntien kesken.

– Hiljaisen huoneen tarkoituksena on palvella jokaista lentokentällä työskentelevää ja vierailevaa ihmistä vakaumuksesta riippumatta. Hiljainen huone syntyi monikatsomuksellisen yhteistyön tuloksena, kertoo lentoasemapappi Hanna Similä.

Hiljaisen huoneen kehittelyä varten Similä mallinsi parisenkymmentä erilaista hiljaista tilaa sekä kappelitilaa niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.

– Yli sata lentoasemaa maailmalla tarjoaa hiljaisen huoneen palveluita ja näin Helsinki-Vantaan lentoasema ja Vantaan seurakunnat liittyvät osaksi maailmanlaajuista verkostoa.

Helsinki-Vantaan hiljainen huone rakennettiin inklusiiviseksi tilaksi, joka ei sulje mitään katsomusta ulos. Tätä varten hyödynnettiin hiljaisiin tiloihin liittyvää kansainvälistä tutkimusta sekä haastateltiin useita eri katsomusten edustajia

Tutustu Helsinki-Vantaan lentoaseman hiljaiseen huoneeseen.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lue lisää maailmanlaajuisesta lentoasemapappitominnasta: www.iacac.aeroLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Mar 13 13:00:00 EET 2023