Grönlannista päiväntasaajalle: Näkökulmia vammaisten ihmisten arkeen muuttuvassa ilmastossa

Hybridiseminaari järjestetään Tikkurilan kirkossa (Asematie 12a, Vantaa) keskiviikkona 15.3.2023 klo 13─16 ja sitä voi seurata myös verkon kautta.

gronlanti_seminaari.jpg

Miksi vammaisten elämä Grönlannissa on muuttunut mahdottomaksi? Mikä on donitsimalli? Millaisia ratkaisuja muuttuvaan ympäristön ja ihmisen suhteeseen löydämme yhdessä?

Seminaarin puhujat käsittelevät ilmastonmuutosta erityisesti vammaisten ihmisten näkökulmasta ja etsivät ratkaisuja kestävämmän elämäntavan löytämiseksi. Taiteen ja erilaisten ihmisten elämäntarinoiden kautta rakennetaan myötätuntoista suhtautumista luonnon ja erilaisissa elämäntilanteissa elävien ihmisten välille. Seminaarissa vieraillaan etäyhteydellä Afrikassa ja Grönlannissa, kuullaan musiikkia ilmastonmuutoksesta ja nähdään ilmastonmuutosta käsittelevää taidetta.

Asiantuntijoina seminaarissa ovat vaikuttamistyön asiantuntija Niko Humalisto Suomen Lähetysseurasta, vammaistyön pastori Ivalo Haima Grönlannin kirkosta ja kestävän kehityksen asiantuntija Jari Visto Step -opintokeskuksesta.

Seminaari on osin englanninkielinen ja tulkataan viittomakielellä. Seminaaria voi seurata Kirkko Vantaalla -YouTube tilillä.

Seminaarin ohjelma

klo 13.00 Seminaarin avaus
Kristiina Tuohimaa-Salminen kehitysvammaistyön diakoni, Vantaan seurakunnat
Daniela Lindberg,Tanssitaiteilija

klo 13.10 Ilmastonmuutos ja vammaisten ihmisoikeudet
Niko Humalisto Vaikuttamistyön asiantuntija, Suomen Lähetysseura

klo 14.00 Kahvit Vapaaehtoinen maksu Suomen lähetysseuran ilmastotyölle.

klo 14.20 Ilmastonmuutos ja vammaisten ihmisten elämä Grönlannissa
Ivalo Haima, Grönlannin kirkon vammaistyöstä vastaava pappi

Musiikkiesitys ilmastonmuutoksesta

klo 15.10 Kohti ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää elämää donitsimallin avulla Jari Visto, Kestävän kehityksen asiantuntija, Step -opintokeskus

klo 15.55 Seminaarin päätös – mahdollisuus keskusteluun

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Kristiina Tuohimaa-Salminen, kristiina.tuohimaa-salminen@evl.fi 050 433 4232

Ilmoittautumiset 10.3.2023 mennessä

Hybridiseminaari Tikkurilan kirkossa (Asematie 12a, Vantaa) tai etäyhteydellä ke 15.3.2022 klo 13─16.

2023-03-03 16:18:00.0