Vantaan seurakunnilta tukea maanjäristyksen ja sodan uhreille

Vantaan yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 50 000 euroa akuutteihin kriiseihin.

Kirkon Ulkomaanavun työntekijä pitää sylissään vauvaa.

Kirkon Ulkomaanapu auttaa katastrofialueella, kuva: KUA:n mediapankki

Vantaan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto kokoontui toimikautensa ensimmäiseen kokoukseen 15.2.2023. Kokouksessaan se päätti myöntää 30 000 euron avustuksen maanjäristyksestä kärsineiden auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun ja Suomen Lähetysseuran kautta. Lisäksi yhteinen kirkkoneuvosto lahjoitti 20 000 sodan runtelemaan Ukrainaan Suomen Lähetysseuran kautta.

Vantaan seurakuntien antama lahjoitus menee nopeasti perille maanjäristysalueella, koska molemmilla järjestöillä on siellä jo valmiit auttamisen rakenteet.  Kirkon Ulkomaanavusta todetaan, että alkuvaiheessa tuki kohdistuu akuutista tilanteesta selviämiseen, mutta mahdollisimman pian pyritään varmistamaan lasten koulutuksen jatkuminen.

Suomen Lähetysseuran mukaan maanjäristysalueella olevat ihmiset tarvitsevat juuri nyt kiireellisesti huopia ja ruokaa. Lisäksi kirkot ja moskeijat toimivat hätämajoituksessa, ja niihin tarvitaan patjoja ja hygieniatarvikkeita. Syyria on Lähetysseuran pitkäaikainen toimintamaa, jossa Lähetysseuralla on ollut työtä vuosia ja pitkäaikaisia kumppaneita. Tämä takaa avun perille menon luotettavasti ja nopeasti.

Kummallekin järjestölle yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 15 000 euron lahjoituksen.

Lisäksi Vantaan yhteinen kirkkoneuvosto lahjoitti 20 000 euroa Ukrainaan Suomen Lähetysseuran kautta. Suomen Lähetysseura antaa hätäapua ukrainalaisille tarjoamalla tilapäistä suojaa, ruokaa, lääkkeitä, psykososiaalista tukea ja sielunhoitoa.

Henkilövalintoja ja maankäyttöä

Yhteinen kirkkoneuvosto teki kokouksessaan myös useita toimikuntiin ja johtokuntiin liittyviä jäsenvalintoja.  Se hyväksyi myös siivouspalvelujen ja elintarvikkeiden kilpailutuksen vuodelle 2023 ja valtuutti kiinteistöjohtajan päättämään hankintojen valintaperusteista.

Kokouksessa annettiin myös lisävauhtia Ruskeasannan alueen kehittämiselle. Nyt tehtyjen päätösten myötä Vantaan yhteinen kirkkovaltuusto saa hyväksyttäväkseen yhteistyösopimuksen ja kiinteistökaupan esisopimuksen. Kauppa koskee 66.720 neliömetriä. Kaupan toteutuminen edellyttää vielä alueen kehittämiseen soveltuva asemakaavan valmistumista ja Kirkkohallituksen ja Helsingin seurakuntayhtymän tekemiä päätöksiä.

Tutustu yhteisen kirkkoneuvoston esityslistaan ja myöhemmin pöytäkirjaan täällä.

Lisätietoa Kirkon Ulkomaanavun työstä maanjäristysalueella.

Lisätietoa Suomen Lähetysseuran katastrofirahastosta.

Wed Feb 15 21:29:00 EET 2023