Vantaalainen nuorisotyöntekijä rohkaisee nuoria kertomaan kokemastaan väkivallasta

Yhteisvastuukeräys nostaa esiin nuorisoväkivallan.

uutisenkuva (2).jpg

Tämänvuotinen Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn Suomessa ja maailmalla. Keräys alkaa sunnuntaina 5.2.2023.

Väkivalta ja konfliktit synkistävät nuorten elämää yhä enemmän. Vuonna 2021 kouluväkivaltaa koki Suomessa lähes 39 000 lasta ja nuorta viikoittain. Alle 18-vuotiaiden väkivaltarikollisuus on lisääntynyt vuosina 2015–2021. Hälyttävin kasvu oli 12–14-vuotiaiden ikäluokassa, peräti 134 prosenttia. Luvut ovat peräisin kouluterveyskyselystä sekä poliisin tilastoista.

Vantaankosken seurakunnan nuorisotyöntekijän Antti Kotinurmen mukaan vantaalaiset nuoret voivat vaihtelevasti. Suurimmalla osalla nuorista asiat ovat kunnossa, toisilla haasteita on monella elämän osa-alueella.

- Osalla nuorista ei ole juuri mitään mihin kiinnittyä. He kokevat, että järjestäytyneellä yhteiskunnalla tai tulevaisuudella ei ole heille juuri mitään tarjottavaa. Kouluterveyskyselyiden mukaan ahdistuneisuus ja koulu-uupumus on lisääntynyt. Väkivaltaa esiintyy nuorten parissa ja tilanteita pyritään selvittelemään kouluissa ja muiden tahojen kanssa, kertoo Kotinurmi.

Nuoren ei ole aina helppoa kertoa kokemastaan väkivallasta tai kiusaamisesta aikuiselle. Kotinurmi rohkaisee nuoria ottamaan asian esille.

- On nuoria, jotka eivät koe aikuisia turvallisiksi. Osa kokee, että aikuisille puhuminen ei auta, tai se jopa pahentaa tilannetta. Rohkaisen kuitenkin kaikkia nuoria: uskalla ottaa asia puheeksi. On useita aikuisia, jotka ovat olemassa sinua varten.

Seurakunnan nuorisotyöntekijät päivystävät verkossa esimerkiksi Sekasin-chatissa, jossa voi ottaa anonyyminä puheeksi asioita. Apua tarvitsevat sekä tekijä, että uhri.

Kotinurmella on pyyntö myös aikuisille.

- Ole kiinnostunut omasta lapsestasi ja muiden lapsista. Luo turvallisuutta ja toivoa. Opeta tunnetaitoja ja toisista välittämistä.

Apua oman alueen nuorille

Seurakunnissa tehdään paljon töitä nuorten hyvinvoinnin eteen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

- Seurakunta pyrkii antamaan nuorille merkityksiä elämään. Tarjotaan mahdollisuuksia kehittyä ja kasvaa, ottaa vastuuta ja oppia itsestä sekä maailmasta. Seurakunta tekee yhteistyötä esimerkiksi kaupungin nuorisotyön ja koulujen kanssa. Myös perheille ja kasvattajille on tukea tarjolla. Käyn itse vankilassa viikoittain tapaamassa nuoria vankeja yhdessä Snellun työntekijän kanssa. Näistä nuorista suuri osa on vankilassa väkivaltarikoksien vuoksi, kertoo Kotinurmi.

Yhteisvastuun keräystuotosta 20 prosenttia jää paikallisten nuorten tukemiseen sekä muuhun oman alueen auttamistyöhön.

- Väkivallan taustalla on huono-osaisuutta, joka ei ratkea yksittäisellä tempulla. Parhaillaan omassa seurakunnassamme pohdimme, mikä olisi vaikuttavin keino tukea lasten kasvua ja tunnetaitojen kehittymistä, sekä miten katkaista ylisukupolvisen huono-osaisuuden ketjua.

Keräyksestä tukea kotimaassa ja katastrofialueilla

Keräyksen tuotosta 40 prosenttia jää Suomessa nuorten hyväksi tehtävään työhön Aseman Lapset ry:n ja Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien kautta. Maailman katastrofialueiden ihmisten auttamiseen suunnataan 60 prosenttia tuotosta. Apu menee perille Kirkon Ulkomaanavun työn kautta.

Tuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun (KUA:n) katastrofirahastoon, josta tuetaan humanitaarisen avun muodossa heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä maailman katastrofien keskellä. Avustustarpeiden syitä ovat useimmiten luonnonkatastrofit, aseelliset konfliktit ja äkilliset onnettomuudet.

Lue lisää Yhteisvastuu-tapahtumista Vantaalla

2023-02-06 10:00:04.0