Hiljainen huone avautui Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Helsinki-Vantaan lentoasemalla otettiin 24.1.2023 käyttöön hiljainen huone, jonne matkustajat voivat piipahtaa levähtämään, rauhoittumaan, meditoimaan, rukoilemaan tai hiljentymään. Lentoaseman oma hiljainen huone syntyi yhteistyössä Finavian ja Vantaan seurakuntien kesken.

Piispa Teemu Laajasalo ja lentoasemajohtaja Ulla Lettijeff.

Hiljaisen huoneen avajaisia vietettiin 24.1.2023. Kuvassa piispa Teemu Laajasalo ja lentoasemajohtaja Ulla Lettijeff. Kuva: Jani Karlsson.

Hiljaisen huoneen avasivat 24.1. Helsingin piispa Teemu Laajasalo ja lentoasemajohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta.

– Hiljaisen huoneen tarkoituksena on palvella jokaista lentokentällä työskentelevää ja vierailevaa ihmistä vakaumuksesta riippumatta. Hiljainen huone syntyi monikatsomuksellisen yhteistyön tuloksena, kertoo lentokenttätyön hankeasiantuntija Hanna Similä Vantaan seurakuntayhtymästä.

Ulla Lettijeff totesi juhlapuheessaan, että lentokenttä on käyntikortti koko Suomelle ja siksi onkin tärkeää, että matkustajat huomioidaan kokonaisvaltaisesti. Siihen kuuluu myös mahdollisuus rauhoittumiseen.

Piispa Teemu Laajasalo puolestaan muistutti, että ihmiset eivät jätä vakaumustaan kotiin matkustaessaan toiselle puolelle maailmaa. Sen huomioiminen on vieraanvaraisuutta. Samoin se, että tila on avoin kaikille.

– Tämä tila ei pakota määrittelemään omaa vakaumusta.

Hiljaisen huoneen kehittelyä varten Similä mallinsi parisenkymmentä erilaista hiljaista tilaa sekä kappelitilaa niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.

– Yli sata lentoasemaa maailmalla tarjoaa hiljaisen huoneen palveluita ja näin Helsinki-Vantaan lentoasema ja Vantaan seurakunnat liittyvät osaksi maailmanlaajuista verkostoa.

Tärkeitä verrokkeja olivat Amsterdamin Schiphol sekä Lontoon Heathrow.

– Helsinki-Vantaan hiljainen huone on pyritty rakentamaan inklusiiviseksi tilaksi – sellaiseksi, että se ei sulkisi mitään katsomusta ulos. Tätä varten hyödynnettiin hiljaisiin tiloihin liittyvää kansainvälistä tutkimusta sekä haastateltiin useita eri katsomusten edustajia. Olen äärimmäisen kiitollinen kaikesta siitä yhteistyöstä, jota olen saanut tehdä Finavian sekä muiden katsomusten edustajien kanssa, Hanna Similä sanoo.

Hiljainen huone on osa matkustajia palvelevaa Olohuone Majaa

Hiljainen huone on osa lentomatkustajille tarkoitettua uudistunutta Olohuone Majaa lentoaseman portilla 52. Olohuone Maja on kaikille matkustajille avoin tila, jossa voi rentoutua, hiljentyä ja verrytellä ennen lentomatkaa. Tila on auki ympäri vuorokauden. Siellä voivat vierailla matkustajat, joiden lento lähtee non-Schengen-alueelta.

– Olemme iloisia siitä, että voimme tarjota uudistuneet tilat matkustajiemme käyttöön. Haluamme, että matkustajillamme on mahdollisuus viihtymiseen ja rauhoittumiseen terminaalissa ja nämä tilat tarjoavat siihen hyvän mahdollisuuden, Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajapalveluyksikön päällikkö Hanna Hämäläinen Finaviasta sanoo

Tue Jan 24 13:00:00 EET 2023