Professori Arto O. Salosen luennolla kuullaan työstä ja tulevaisuudesta

Innostavana luennoitsijana tunnettu professori Arto O. Salonen luennoi Tikkurilan kirkolla aiheesta "Ihminen, työ ja tulevaisuus" keskiviikkona 8. helmikuuta kello 17.

salonen-2022-2-kuvaaja-sakari-roysko.jpg

Tikkurilan kirkon (Asematie 12a) Voima-salissa pidettävän maksuttoman luennon aiheena on työn tulevaisuuden muutos, jota tarkastellaan osana muuttuvaa suhtautumista kestävään hyvinvointiin.

– Ennen työn tarkoituksena oli toimeentulon turvaaminen. Niin on vieläkin, mutta nykyään työtä tehdään myös siksi, että hyvinvointiyhteiskunnan rakenteita saadaan ylläpidettyä, professori Arto O. Salonen toteaa.

Salonen arvioi, että tulevaisuudessa kaiken työn pitää olla merkitykselliseksi koettua työtä.

– Pelkkä palkka ei enää motivoi. Jo lähivuosikymmeninä jokaisen ihmisen ja organisaation tekemistä läpäisee kestävyysosaaminen eli ratkaisujen hakeminen ilmastonmuutokseen, lajikatoon ja luonnonvarojen hupenemiseen. Jos organisaatio ei tunnista hyvään tulevaisuuteen tähtäävää tarkoitustaan yhteiskunnassa, kokevat työntekijät työnsä turhaksi.

Tikkurilan seurakunnan kirkkoherra Janne Silvast puolestaan sanoo olevansa iloinen luentotilaisuuden järjestymisestä.

– Hyvä, että olemme saaneet näin asiantuntevan ja innostavan luennoitsijan. Työelämän vaatimukset ovat kiristyneet vuosi vuodelta. Ihmisten hyvinvoinnin vuoksi tarvitaan uutta ajattelua siitä, miten työ istuu koko elämään. Toimeentulon lisäksi työ voi olla myös syvän merkityksen lähde, hän huomauttaa.

Luento on nähtävissä myös Tikkurilan seurakunnan YouTube-sivulla.

Luennon jälkeen luvassa on taidehetki

Luennon jälkeen voi vielä halutessaan osallistua myös samassa tilassa kello 18 alkavaan Olet jo perillä! -taidehetkeen.

Tohtori Saara Liljan ja Arto O. Salosen yhteisissä taidehetkissä itseoppinut kuvataiteilija Lilja esittelee valokuvataidettaan ja kertoo tarinat teosten takana. Salonen puolestaan kytkee niiden teemoihin hyvän tulevaisuuden rakentamisen ja täydeksi ihmiseksi tulemisen näkökulmia. Taidehetkistä voit lukea lisää täältä.

Professori Arto O. Salosen asiantuntijuus liittyy kestävään hyvinvointiin. Hän työskentelee Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden laitoksella ja on Suomen kestävän kehityksen asiantuntijapaneelin jäsen.

Kuva: Sakari Röyskö

2023-01-17 12:11:00.0