Vapaaehtoinen Keikka-apu laajenee koko Länsi-Vantaalle

Hyvin käynnistynyt kotona asuvia ikäihmisiä auttava vapaaehtoisten Keikka-apu laajenee koko Länsi-Vantaan kattavaksi. Uusia alueita ovat Hämeenkylä, Pähkinärinne, Vapaala, Varisto ja Askisto. Vapaaehtoistehtävistä kiinnostuneille järjestetään infotilaisuudet 19.1. ja 24.1.

Vapaaehtoisavustaja auttaa askareissa.

Kuva: Sanna Viherväs

Keikka-apu alkoi vuonna 2022 Vantaankosken seurakunnan organisoimana. Sitä toteutetaan yhteistyössä Vantaan kaupungin Myyrmäen ja Martinlaakson kotihoidon sekä Punaisen Ristin Länsi-Vantaan osaston kanssa. Nyt mukaan liittyy myös Hämeenkylän seurakunta ja toiminta laajenee sen alueille.

- Lähdemme mukaan innostuneina ja toivomme, että tämä palvelisi alueen asukkaita. Keikka-apu mahdollistaa helpon ja kätevän tavan pyytää apua arkea helpottamaan. Vapaaehtoisten näkökulmasta taas se tarjoaa yksinkertaisen tavan auttaa, sanoo projektityön koordinaattori Jarkko Vähäsarja Hämeenkylän seurakunnasta.

Keikka-apu on kertaluonteista ja maksutonta apua yli 65-vuotiaiden ikäihmisten kotona asumisen tueksi. Keikat voivat olla auttamista asioilla esimerkiksi kaupassa, lääkärissä tai apteekissa, apua lomakkeiden täyttämisessä tai ulkoilukaverina. Hoidollisia tehtäviä tai esimerkiksi siivousta Keikka-avun vapaaehtoiset eivät tee.

Apua voi pyytää pienilläkin toiveilla

- Keikka-apuun voi olla yhteydessä pienilläkin toiveilla. Vapaaehtoisen kanssa voi käydä kävelyllä tai pyytää keskusteluseuraksi. He ovat läsnä ja antavat aikaa. Keikka-aputoiminta vahvistaa sekä apua tarvitsevien että sitä antavien hyvinvointia, tiivistää hankekoordinaattori Jutta Hakala Vantaankosken seurakunnasta.

Keikka-avun tilaaminen on helppoa sähköisessä järjestelmässä, jonka kautta voi ilmoittautua vapaaehtoiseksi ja pyytää keikka-apua.

Keikka-avun vapaaehtoistehtävistä kiinnostuneille järjestetään tammikuussa kaksi infotilaisuutta: to 19.1. klo 18 Hämeenkylän kirkolla ja ti 24.1. klo 18 Myyrmäen Virtakirkolla. Niissä kerrotaan erilaisista keikkatehtävistä ja miten Keikka-apu toimii. Tilaisuuksiin ei tarvitse ilmoittautua, eikä osallistuminen sido vielä mihinkään.

– Koska vapaaehtoistehtävät ovat Keikka-avussa kertaluontoisia ja vapaaehtoinen voi helposti itse valita, minkä tehtävän hän haluaa tehdä, se madaltaa kynnystä tulla mukaan. Tässä on kiva mahdollisuus "tehdä päivän hyvä työ" silloin, kun siltä tuntuu ja se on itselle mahdollista, kannustaa Vähäsarja.

Lisätietoja:

• Vapaaehtoisten infot:
    • To 19.1. klo 18 Hämeenkylän kirkko (Auratie 3)
    • Ti 24.1. klo 18 Myyrmäen Virtakirkko (Rajatorpantie 8)
  • Hämeenkylän seurakunta: Jarkko Vähäsarja, jarkko.vahasarja@evl.fi, p. 044 422 0453
  • Keikka-avun hankekoordinaattori / Vantaankosken seurakunta: Jutta Hakala, jutta.hakala@evl.fi, p. 050 300 7634.
  • Hae apua tai ilmoittaudu vapaaehtoiseksi verkossa https://vantaankoskisrk.clara.fi/
  • Keikka-avun puhelinpäivystys tiistaisin klo 9–11, p. 09 830 6405

Fri Jan 13 14:05:00 EET 2023