Arto O. Salonen ja Saara Lilja yhdistävät taidetta ja kovia faktoja Tikkurilan kirkon taidehetkissä

Professori Arto O. Salosen ja tohtori Saara Liljan yhteiset Olet jo perillä! -taidehetket pidetään Tikkurilan kirkossa neljänä keskiviikkona 18.1.–8.2.2023 kello 18–19.

Saara Liljan ja Arto O. Salosen lähikuvat.

Maksuttomissa taidehetkissä taidetta kovien faktojen kera tarjoilevat poikkeuksellisen vangitsevana luennoitsijana tunnettu professori Arto O. Salonen ja taiteilija, tohtori Saara Lilja. Itseoppinut kuvataiteilija Lilja esittelee Tikkurilan kirkon Voima-salissa (Asematie 12a) valokuvataidettaan ja kertoo tarinat teosten takana. Salonen puolestaan kytkee niiden teemoihin hyvän tulevaisuuden rakentamisen ja täydeksi ihmiseksi tulemisen näkökulmia.

Kriisien aikaamme lähestytään taidehetkissä niin taiteen, antiikin psalmien kauneuden kuin tieteen kautta – koko ajan ratkaisuja hakien. Kaksi kovan luokan asiantuntijaa esittävät niissä yleisölle haasteen: Ota oma tyytyväisyytesi ja elämäsi haltuun.

”Tekijyys on meissä”

– Elämme epävarmuuden aikaa. Ihmiset kokevat riittämättömyyttä – sitä, että mahdollisuudet kapenevat. Tämä taidehetkien sarja on vastaveto. Tarkoituksena ei ole synkistellä toisiamme heikoiksi vaan tunnistaa kuinka teemme huomisesta hyvän, Salonen haastaa.

Hän ottaa esimerkiksi jo nähdyt tehokkaat sähkönsäästötoimet ja sosiaalisen median maailmanlaajuiset kampanjat, jotka osoittavat sitä, mihin ihminen pystyy, jos tahtoa on.

– Tekijyys on meissä. Eilistä ei voi muuttaa, mutta huomista voi tehdä nyt, jos haluaa. Ihmiset ovat kytkeytyneet toisiinsa maailmanlaajuisesti. Siksi ulottuvillamme on mahdollisuuksia, joita aikaisemmin ei ole ollut.

Nykyihminen hamuaa lisää

Salonen näkee, että nyky-yhteiskunnassa ei tunnisteta riittävyyttä. Vaikka hyvinvointi lisääntyy, lisääntyy samalla myös pahoinvointi.

– Yhteiskuntamme on viritetty niin, että toiveena on: älä ole tyytyväinen nyt, vaan hamua vähän lisää. Siksi vauhtia lisätään kuukausi kuukaudelta. Läsnäolo katoaa ja omasta elämästä eletään ohi. Arvokkuutta on huomata, että on jo perillä.

Samoilla linjoilla on valokuvataiteilija Saara Lilja.

– Olen taustaltani luonnontieteilijä, mutta olen lähtenyt sanoittamaan taiteen keinoin kriisiä, jossa olemme. Teosteni tarkoitus on tuoda valoa elämään ja auttaa ymmärtämään. Välillä on hyvä pysähtyä taiteen äärelle, koska se voi antaa alitajuntaan työkaluja ja ratkaista turhaa vastakkainasettelua.

Luonnon monimuotoisuushaasteisiin perehtynyt asiantuntija ajattelee Salosen tapaan, että kielteisyydellä on tapana korostua ja ihmiset kokevat vahvaa kyvyttömyyttä vaikuttaa.

– Armollisuuden ja toivon rakentamisen kautta tulee mennä, hän lisää.

Tikkurilan seurakunnan pastori Jaakko Hyttinen on valinnut vankalla Raamatun-tuntemuksellaan Liljan valokuviin osuvia ja ikiaikaisia psalmitekstejä.

Arto O. Salosen ja Saara Liljan Olet jo perillä! -taidehetket (Tikkurilan kirkon Voima-Sali, Asematie 12a):

18.1.2023 klo 18 Yhteisvoima: Hyvä tulevaisuus ei tule valmiina – se tehdään yhdessä!

25.1.2023 klo 18 Täydellistyminen: Elämän täydellistymistä kohti – mutta miten?

1.2.2023 klo 18 Haltioituminen: Merkitykselliseksi ja arvokkaaksi koettu elämä antaa enemmän kuin menestyksen tavoittelu.

8.2.2023 klo 18 Kukoistaminen: Millainen jälki elämästäni jää? Hyvän tulevaisuuden toivo kiteytyy maailmassa olemisen tapoihin.

Huom! Professori Arto O. Salonen on lisäksi pitämässä ennen viimeistä taidetuokiota myös luennon Voima-salissa keskiviikkona 8.2. klo 17. Luennon aiheena on ”Ihminen, työ ja tulevaisuus".  Luento on nähtävissä Tikkurilan seurakunnan YouTube-kanavalla.

Valokuvataiteilija Saara Liljalla MMT, FM on luonnontieteilijän tausta ja pitkä kokemus kestävän kehityksen yhteiskunnan rakentamisesta – niin hallinnon, koulutuksen kuin tutkimustyön puolelta. Lilja on perehtynyt erityisesti ilmastonmuutokseen, vihreään siirtymään ja luonnon monimuotoisuuden kehittämiseen.

Professori Arto O. Salonen on kestävän hyvinvoinnin asiantuntija. Hän työskentelee  professorina Itä-Suomen yliopiston yhteiskunta- ja kauppatieteellisessä tiedekunnassa, on Suomen kestävän kehityksen asiantuntijapaneelin jäsen ja Snellman-kesäyliopiston tiederehtori.

Kuvat: Saara Lilja (kuvaaja Markku Pihlaja) ja Arto O. Salonen (kuvaaja Sakari Röyskö) Valokuvateos: Saara Lilja

2023-01-09 10:21:00.0