Vantaankosken kirkkoherraksi valittiin Hans Tuominen

Vantaankosken seurakunnan uusi kirkkoherra on Hans Tuominen. Valinnan teki Vantaankosken seurakuntaneuvosto 21.12.2022. Päätös oli yksimielinen.

Hans Tuominen vaaka.jpg

Kuva: Sanna Viherväs

Hans Tuominen (s. 1970) on koulutukseltaan teologian maisteri ja hänet on vihitty papiksi 1995. Rovastin arvonimen hän on saanut 2021. Hänellä on myös uskonnon-, psykologian- ja filosofian aineenopettajan pätevyys. Tuominen on työskennellyt Hakunilan seurakunnan kirkkoherrana Vantaalla vuodesta 2010.

Tuominen on ollut Vantaankosken seurakunnassa nuorisopastorina 1995–1999, Helsingin hiippakunnan kasvatuksen vs. hiippakuntasihteerinä 1999–2000 ja Vantaan seurakuntien kasvatusasiain sihteerinä 2000–2010. Lisäksi hän on työskennellyt mm. Martinlaakson lukion tuntiopettajana, DIAK:n sivutoimisena kouluttajana sekä Helsingin yliopiston apurahatutkijana.

Luottamustehtävissä Tuominen on toiminut mm. Nuorten Keskus ry:n puheenjohtajana, Helsingin hiippakuntavaltuuston jäsenenä ja kirkolliskokousedustajana. Vantaan seurakuntien yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajana Tuominen on ollut 2020 alkaen.

Viranhoitomääräyksen uudelle kirkkoherralle antaa Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli. Kirkkoherran asettaa virkaansa Helsingin piispa Teemu Laajasalo. Virkaan asettaminen ja työn aloitus tapahtuvat 2023 alkuvuodesta.

Kirkkoherran virkaa hakivat myös Kirkon lähetystyön keskuksen asiantuntija Elina Hellqvist ja Suomen ev.lut. Kansanlähetyksen apulaislähetysjohtaja Teijo Peltola.

Vantaankosken seurakunta on Vantaan toiseksi suurin seurakunta, johon kuuluu noin 28 000 vantaalaista. Se sijaitsee Länsi-Vantaalla mm. Myyrmäen, Kaivokselan, Martinlaakson, Vantaankosken ja Kivistön alueilla.

Kirkkoherran virka tuli avoimeksi elokuussa Hannu Pöntisen siirryttyä kirkkoherraksi Pukkilan seurakuntaan. Vantaankosken vt. kirkkoherrana toimii Auli Saarsalmi-Paalasmaa.

2022-12-21 20:52:00.0