Kauriit ilahduttavat, mutta saattavat myös syödä haudalle tuomat kukkasi Helsingin pitäjän kirkon hautausmaalla

Tuhannet kynttilät syttyvät Vantaan hautausmaille joulun aikaan.

kauriita1000.jpg

Kuva: Markku Aalto-Setälä

Helsingin pitäjän kirkon hautausmaalla joulun aikaan liikkuvat saattavat luulla löytäneensä joulupukin kadonneet porot hautojen lomasta. Kyseessä ovat kuitenkin metsäkauriit, joita on nähty Helsingin pitäjän kirkon hautausmaalla Vantaalla keväästä lähtien.

Viiden yksilön kanta on pysynyt samana. Myös päiväsaikaan voi usein törmätä kauriisiin. Vantaan seurakuntayhtymän hautaustoimen päällikkö Minna Aho kertoo, että erityisesti talvella eläimet hakeutuvat ruoan perässä hautausmaalle.

– Kauriit syövät leikkokukkia sekä istutuksia ja ruokaa etsiessään sotkevat myös hauta-alueita. Lumen alta ne kaivavat syötävää, mutta usein myös hautajaisten jälkeen haudalle lasketut kukat maistuvat niille.

Repeilleet kukat eivät siis välttämättä ole ilkivaltaa vaan osoitus eläinten makumieltymyksistä.

– Kauniisiin eläimiin on ilahduttava törmätä hautausmaalla, vaikka omaisten tuomille kukille luonnoneläimet aiheuttavatkin harmia, Aho sanoo.

Hautausmaille odotetaan runsaasti kävijöitä joulun aikaan

Vantaan seurakuntayhtymän hautausmaat Helsingin pitäjän kirkolla, Ruskeasannalla ja Hämeenkylän kirkolla ovat avoinna ympäri vuorokauden. Korson kirkon hautausmaa on avoinna klo 9–21.

Odotettavissa on tänäkin jouluna ruuhkaa parkkipaikoilla etenkin joulukirkon ja -hartauksien aikaan. Kiireisten kannattaakin tarkistaa kirkon tai kappelin tapahtumat, mikäli haluaa rauhassa vierailla läheistensä haudoilla. Tämä käy kätevästi vantaanjoulu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-sivustolla.

Tänä jouluna lunta on paljon hautausmailla. Yhteysmuistelupaikat ovat paremmin saavutettavissa, jos haudalle kulku lumen vuoksi on haasteellista. Kulkuväylät ja saattoväylät aurataan lumesta, mutta lumia ei aurata nurmialueilta.

– Mahdolliset jouluviikon vesisateet liukastuttavat käytävät, joten hiekoituksista huolimatta nastakengät ja kävelysauvat voivat olla tarpeen, Minna Aho muistuttaa.

Jos läheisen haudan sijainti on hieman hakusessa, paikan voi etsiä hautahakupalvelulla.

Vantaan seurakuntien hautahaulla voi etsiä hautojen sijainteja Helsingin pitäjän kirkon, Ruskeasannan, Hämeenkylän kirkon ja Korson kirkon hautausmailta. Palvelu löytyy osoitteesta www.vantaanseurakunnat.fi/hautahaku ja toimii myös mobiililaitteissa.

Kertakäyttökynttilöiden sijaan Vantaan seurakuntien hautaustoimi suosittelee lyhtyjä, joihin voi laittaa pöytä- tai lyhtykynttilän. Talvisin suurin osa hautausmailla syntyvästä jätteestä tulee hautakynttilöistä. Yksikin kynttilä valaisee haudan ja kertoo, että läheistä on muistettu. Kynttilälyhty haudalla kertoo, että myös luontoa on ajateltu.

Mon Dec 19 11:02:10 EET 2022