Kirkonkylän joulussa koko perhe pääsee virittäytymään joulutunnelmaan

Kirkonkylän joulu -tapahtumaa vietetään Pyhän Laurin kirkon ympäristössä (Kirkkotie 45) ja tunnelmallisessa Pappilan puistossa lauantaina 17.12.2022 kello 12–16.

KirkonkylanJoulu2022_1920x1080px_14112022_2.png

Ohjelmallisilta vanhanajan joulumarkkinoilta voi hankkia vaikkapa joululahjoja tai jouluisia herkkuja. Lämminhenkisessä tapahtumassa on ohjelmaa koko perheelle.

–Lapset on huomioitu järjestelyissä, mutta myös vähän vanhempi väki. Viime vuonna kokemukset tapahtumasta olivat tosi positiivisia. Kirkonkylän jouluun voi tulla kokemaan joulun tunnelmaa ja iloa, Vantaa-Seuran vs. toiminnanjohtaja Elina Terävä kuvailee.

Lapsille on tarjolla Kauneimpien joululaulujen laulamista kirkossa, kurkistuksia Kellotapulissa sijaitsevaan Hertta kirkonrotan joulukotiin, jouluista askartelua, kasvomaalauksia sekä hevoskärryajelua. Suomen luonnonsuojeluliiton Vantaan yhdistyksen talviruokintapisteellä voi opetella tunnistamaan lintuja.

Muina ohjelmanumeroina on eMuseo-mobiilioppaiden julkistustilaisuus ja katsaus kirkonkylän historiaan, luento Pyhän Laurin kirkon rakentajista sekä Kirkonkylän jouluopastuksia.

Tikkurilan seurakunnan tapahtumakoordinaattori Susanna Lönnqvist sanoo, että tapahtumassa on vanhanajan tunnelmaa.

–Pidämme esillä Helsingin pitäjän kirkonkylän historiaa. Nämä rakennukset ovat seisseet paikallaan monta joulua, ja tapahtumassa on perinnejoulun tuntua traditioiden sekä kädentaitojen kautta, Lönnqvist toteaa.

Jo perinteeksi muodostuneen tapahtuman järjestävät yhdessä Tikkurilan seurakunta ja Vantaa-Seura, jotka vastaavat myös kesällä samalla paikalla järjestettävästä Helsingan keskiaikapäivästä.

Lemmikit saavat joulusiunauksen

Tapahtuman yhteydessä on kello 14 Helsingin seudun kennelpiirin järjestämä Lemmikkien joulusiunaus Pappilan puistossa. Vuotuisessa tapahtumassa on Tikkurilan seurakunnasta mukana pappi Päivi Helén.

– Jouluna esillä on rakkaus koko luomakuntaa kohden. Helsingin seudun Kennelpiirin joulusiunauksen lisäksi tapahtumapäivän aikana onkin myös esimerkiksi asiaa lintujen talviruokinnasta luonnonsuojeluliiton pisteellä, Helén muistuttaa.

Kirkonkylän joulu -tapahtuman koko ohjelma:

Pyhän Laurin kirkko:

12:00 Kulttuurikävelylle Helsingin pitäjän kirkonkylään!–Kirkonkylän eMuseo-mobiilioppaiden julkaisutilaisuus ja johdatus kulttuurikävelyille

13:00 Lasten Kauneimmat joululaulut

14:30 Historialuento: FT Panu Savolainen–Ketkä rakensivat Helsingan kirkon?

Kellotapuli:

12–15 Hertta kirkonrotan joulukoti

Makasiinit:

12–16 Kotiseutumuseo avoinna, vanhanajan joulupöytä katettuna

12:30 Kirkonkylän jouluopastus suomeksi

15:15 Kirkonkylän jouluopastus ruotsiksi

Pappilan puisto:

12–16 Vanhanajan joulumarkkinat (mukana käsityöläisten ja kotoisten herkkujen lisäksi Vantaa-Seuran vohveli- ja torttukahvila, partiolaisten makkarapiste, Helsingan keskiaikapäivästä tuttu Kuokantalon ruokakoju sekä perinnesepän taontanäytöksiä)

12–16 Suomen Luonnonsuojeluliiton Vantaan yhdistyksen lintujen talviruokinta- ja lintujentunnistuspiste

12–16 Hevoskärryajelua lapsille

14:00 Lemmikkien joulusiunaus