Kirkon auttamistyön merkitys tänä jouluna erityisen suuri – yhteisöruokailut ja Rakenna joulupuu -keräys antavat vantaalaisille mahdollisuuden auttaa ja tulla autetuksi

Diakonian eli kirkon auttamistyön merkitys joulunaikana on suuri ja tänä vuonna elinkustannusten, energian ja ruoan hinnan nousu kasvattavat kirkon auttamistyön tarvetta Vantaalla. Vallitsevassa tilanteessa korostuu myös se, miten monilla eri tavoilla diakoniaa tehdään.

KansikuvaTW_Apua.png

Diakoniatyöntekijät ovat ihmisen rinnalla kaikenlaisissa elämän tilanteissa

Diakoniatyö on kirkon auttamistyötä, jota tekevät seurakunnassa työskentelevät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Diakoniatyön juuret löytyvät Raamatusta lähimmäisenrakkauden periaatteista. Kirkon diakoniatyöntekijöihin voi olla yhteydessä esimerkiksi kriisin, surun tai taloudellisten ongelmien kohdatessa. Diakoniatyö auttaa, kun ihminen ei tiedä mitä tehdä tai mistä hakea apua.

Diakonian merkitys korostuu yleensä jouluna, kun yksinäisyys, perheen haasteet sekä taloudelliset vaikeudet nousevat esiin. Tyypillistä joulunaikaan tehtävää diakoniaa ovat yksinäisille suunnatut joulutapahtumat, taloudellinen tuki avustusten ja Rakenna joulupuu -keräyksen avulla sekä keskusteluapu. Joulunaikaan avuntarpeen ohella myös ihmisten halu auttaa kasvaa.

– Monella on tapana lahjoittaa jouluna esimerkiksi keräysten kautta. Joillekin ihmisille se on tärkeä jouluperinne, kertoo Tikkurilan seurakunnan diakoni Päivi Mäkinen.

Lahjoita ruokalahjakortti vähävaraiselle diakoniatyön kautta

Vantaan seurakunnat ottavat vastaan lahjoituksia joulunaikaan. Kaikki suomenkieliset seurakunnat ottavat vastaan ruokakauppojen lahjakortteja (S-ryhmä, K-ryhmä, Lidl), minkä lisäksi osa seurakunnista ottaa vastaan myös rahalahjoituksia tai joulukukkia yksinäisille lahjoitettavaksi. Katso ohjeet keräykseen osallistumisesta täältä.

Rakenna joulupuu -keräys on Vantaan, Helsingin, Espoon ja Kauniaisten ev.lut. seurakuntien yhteinen joulukampanja. Lahjoitukset toimitetaan perille seurakuntien diakoniatyön kautta.

Jouluaaton yhteinen juhla tarjoaa mahdollisuuden yhteisölliseen jouluun

Taloudellisten kysymysten lisäksi jouluna nousee esiin myös yksinäisyys ja yhteisönpuute. Jouluaattona Tikkurilan kirkolla järjestetään yhteinen, kaikille avoin ja maksuton joulujuhla. Tikkurilan seurakunnan diakoni Päivi Mäkinen pitää yhteistä jouluaaton juhlaa tärkeänä:

– On paljon ihmisiä, jotka viettävät joulua yksin ja kaipaavat seuraa. Tarjoamme heille mahdollisuuden viettää joulua yhdessä.

Taloudellisten haasteiden keskellä kohtaamisen, yhdessäolon ja rinnalla kulkemisen merkitys korostuu.

– Mahdollisuudet taloudelliseen apuun ovat rajalliset. Tämän takia koemme erityisen tärkeänä auttaa ihmisiä muilla tavoilla, kuten olemalla läsnä ja kuuntelemalla. Monelle ihmiselle tämä on korvaamatonta, Mäkinen kertoo.

Joulunvietto alkaa kello 13:30 glögitarjoilulla, jonka jälkeen päivä jatkuu aattohartaudella ja ohjelmallisella yhdessäololla. Jouluaaton juhla vaatii ilmoittautumisen 16.12. mennessä. Lisätietoja Vantaan joulu -sivulta.

Jouluaaton juhlan lisäksi Vantaan seurakunnat järjestävät joulukuun aikana maksuttomia tai halpoja joulupuurohetkiä ja joululounaita. Osassa näistä on ruokailun ohella jouluista ohjelmaa ja joululauluja. Lisätietoja joululounaista löydät täältä.

Joululounaiden lisäksi läpi vuoden toimivat viikoittaiset yhteisölounaat tarjoavat maksuttomia tai halpoja lounaita Vantaan seurakunnissa myös joulukuussa. Yhteisölounaita on järjestämässä vapaaehtoiset ja valtaosa ruoasta saadaan Vantaan seurakuntien ja Vantaan kaupungin yhteisen Yhteinen pöytä -hävikkiruokajärjestelmän kautta.

Diakonia eli kirkon auttamistyö pohjaa kristilliseen lähimmäisen rakkauden käsitykseen. Diakonia juhlii kuluvana vuonna 150-vuotisjuhlaa. Vuoden 2022 syksyllä tuli kuluneeksi 150 vuotta ensimmäisen suomalaisen diakonin virkaan vihkimisestä. Yhteinen pöytä -projektissa työskentelevä diakoniatyöntekijä Eeva Lehtineva toteaa, että auttaminen on aina ollut kirkon keskiössä. ”Diakonian tehtävä on aina ollut vastata joustavasti ajan haasteisiin. Tässä ajassa niitä haasteita riittää”, Lehtineva kertoo.

Thu Dec 01 14:42:00 EET 2022