Seurakuntavaalien tulos Vantaalla: Kuka voitti ja kuka hävisi?

Katso tästä, miten yhteisen kirkkovaltuuston ja seurakuntaneuvostojen paikat jakautuvat seurakuntavaalien perusteella.

YKV-Paikkajako-web.jpg

Suurimpana ryhmänä yhteisessä kirkkovaltuustossa jatkaa Sanasta Elämään

Raamatun arvoja korostava ja konservatiiviseksi luonnehdittu Sanasta Elämään jatkaa Vantaan Yhteisen kirkkovaltuuston eli seurakuntien ylimmän päättävän elimen suurimpana ryhmänä. Se sai paikkoja 16, saman verran kuin edellisissä vaaleissa.

Toiseksi suurimman ryhmän yhteiseen kirkkovaltuustoon sai mm. kokoomuslaisia ja perussuomalaisia listoilleen kerännyt Kokoava seurakunta, joka sai 10 paikkaa. Kasvua viime vaaleista oli kaksi paikkaa.

Uudistushenkinen Tulkaa kaikki -ryhmä kasvatti paikkojensa lukumäärää yhdellä. Nyt sillä on 9 paikkaa. Sosialidemokraattinen seurakuntaväki sai yhden lisäpaikan, ja sillä on nyt 7 paikkaa. Avoin seurakuntaväki sai 4 paikkaa, mikä on 2 vähemmän kuin edellisissä vaaleissa. Hämeenkylän huominen sai 2 paikkaa, yksi paikka vähemmän kuin edellisissä vaaleissa.

Vantaan seurakuntien yhteisessä kirkkovaltuustossa on yhteensä 51 paikkaa.

Sanasta Elämään 16 (+-0), Kokoava seurakunta 10 (+2), Tulkaa kaikki 9 (+1), Sos. dem. seurakuntaväki 7 (+1), Avoin seurakunta 4 (-2), Kyrkan mitt i byn 3 (+-0), Hämeenkylän huominen 2 (-1). Suluissa muutos vuoden 2018 vaalituloksesta.

Myös seurakuntaneuvostoissa Sanasta Elämään sai eniten paikkoja, mutta Tulkaa kaikki lisäsi eniten paikkamääräänsä

Vantaan seurakuntaneuvostoihin oli jaossa yhteensä 100 paikkaa. Jokaisella seurakunnalla on oma seurakuntaneuvostonsa.

Eniten paikkoja keräsi Sanasta Elämään, joka sai 24 paikkaa. Vähennystä edellisistä vaaleista tuli kaksi paikkaa.

Toiseksi eniten paikkoja sai Tulkaa kaikki, jolla on 20 paikkaa. Tulkaa kaikki lisäsi paikkamääräänsä neljällä.

Kokoava seurakunta sai kolme paikkaa lisää ja sillä on nyt 15 edustajaa seurakuntaneuvostoissa. Sosialidemokraattinen seurakuntaväki piti entisen paikkamääränsä, joka on 13.

Avoin seurakunta ja Hämeenkylän huominen saivat kumpikin 8 paikkaa.  Avoin seurakunta menetti kolme paikkaa ja Hämeenkylän huominen yhden paikan.

Vantaan ruotsinkielisen seurakunnan seurakuntaneuvostossa yksi 12:sta paikasta jäi täyttämättä, koska ehdokkaita oli vain 11. Vantaan ruotsinkielisessä seurakunnassa oli siten sopuvaali.

Katso tästä, ketkä tulivat valituiksi seurakuntavaaleissa Vantaalla

Lue myös Kirkko ja kaupungin juttu Vantaan seurakuntavaalituloksesta: Vantaalla konservatiivinen Sanasta Elämään jatkaa suurimpana valtuustoryhmänä – koko Vantaan ääniharava luotti somen voimaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue Nov 22 18:20:00 EET 2022