Rekolan seurakuntaan kaksi alle 20 vuotiasta päättäjää

Alle tuhat Rekolan seurakuntalaista kävi äänestämässä päättäjät seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Alle 20 vuotiaat onnistuivat ja Sanasta Elämään- lista pysyi suurempana menettäen kuitenkin paikan molemmissa päättävissä elimissä.

IMG_20221120_144219.jpg

Vaalitoimitsija Kari Tikkala

Varsinaisena vaalipäivänä, sunnuntaina, kävi äänestäjiä tasaisena virtana Rekolan kirkolla. Suurta ruuhkaa ei kuitenkaan muodostunut, joka ennakoi pienempää äänestysprosenttia verrattuna edellisiin 2018 seurakuntavaaleihin. Kaikkiaan äänestämässä kävi 865 seurakuntalaista jotka valitsivat seurakuntamme päättäjät tulevaksi neljäksi vuodeksi kirkkovaltuustoon sekä seurakuntaneuvostoon.

Rekolassa äänestysprosentti oli 8,6 prosenttia joka laski edellisistä seurakuntavaaleista tasan prosentilla. Nuorista, 16-17 vuotiaita äänestäjiä kävi 6,6 prosenttia. Äänestysprosentti koko Vantaalla oli 8,4 prosenttia ja äänestämässä kävi 8090 vantaalaista. Valtakunnallinen äänestysprosentti oli 12,7 prosenttia.

Nuoret pärjäsivät seurakuntavaaleissa hienosti.

Rekolasta kirkkovaltuustoon valituista puolet olivat uusia ja alle 30 vuotiaita. Myös seurakuntaneuvostoon valituista hieman yli puolet olivat uusia jäseniä. Kirkkovaltuustoon sekä seurakuntaneuvostoon valituista, Eeva Öystilä ja Filip Godlewski (Tulkaa kaikki), ovat molemmat alle 20- vuotiaita.

Rekolan ääniharavana toimi Tiina Tuomela (Sanasta Elämään), joka sai kirkkovaltuustoon 101 ääntä ja seurakuntaneuvostoon 95 ääntä.

Kirkkovaltuuston sekä seurakuntaneuvoston kokoonpanossa vain pieniä muutoksia listojen osalta.

Sanasta Elämään- lista menetti yhden paikan niin kirkkovaltuustossa kuin seurakuntaneuvostossa. Tulkaa kaikki- lista sai lisäpaikan kirkkovaltuustoon ja Kokoava seurakunta nousi seurakuntaneuvostoon uutena yhdellä paikalla.

Rekolan vaalit ehdokaslistoittain

Yhteinen kirkkovaltuusto (Muutos v. 2018)

Sanasta Elämään, 3 paikkaa (-1 paikka)

Tulkaa kaikki, 2 paikkaa (+1 paikka)