Vantaan ääniharava seurakuntavaaleissa oli Vantaankosken seurakunnan Ulla-Maija Kopra

Toiseksi ja kolmanneksi suurimmalla äänimäärällä Vantaan yhteiseen kirkkovaltuustoon valittiin Salla Poropudas Hakunilan seurakunnasta ja Jukka Nevala Hämeenkylän seurakunnasta.

48264598-987731.jpeg

Koko Vantaan ääniharava seurakuntavaaleissa oli Vantaankosken seurakunnassa ehdolla ollut terveydenhoitaja, työkykykoordinaattori ja aluevaltuutettu Ulla-Maija Kopra. Sosiaalidemokraattisen seurakuntaväen ehdokaslistalla ollut Kopra nousee yhteiseen kirkkovaltuustoon 176 äänellä. Hänet valittiin myös seurakuntaneuvostoon 109 äänellä. Eniten ääniä saaneiden joukossa Vantaankoskella olivat myös Eero SivunenRaimo Huvila ja Pekka Mäkipää Sanasta Elämään -listalta sekä Tulkaa kaikki -listan Elina Nykyri.

Hakunilan seurakunnassa ääniharava oli Avoin seurakunta -ryhmän listalla ollut hiippakuntasihteeri ja pappi Salla Poropudas. Hän sai eniten ääniä sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon (161) että seurakuntaneuvostoon (137). Kärkijoukossa kirkkovaltuustoon ehdolla olleista Hakunilassa olivat myös Tarja Eklund (Sosiaalidemokraattinen seurakuntaväki), Heli Hakala (Kokoava seurakunta) ja Anneli Kihlström (Avoin seurakunta), Jari Araneva (Sanasta Elämään) ja Leo Nevalainen (Avoin seurakunta).

Hämeenkylän seurakunnassa eniten ääniä sai Kokoava seurakunta -listalta Hämeenkylän eläkkeellä oleva kirkkoherra, rovasti Jukka Nevala (152 ääni), joka oli ehdolla vain kirkkovaltuustoon. Kärjessä olivat myös Eila Paulun Hämeenkylän huominen -ehdokaslistalta (98), Lauri Kaira (Kokoava seurakunta), Mirva Pajanne (Tulkaa kaikki) ja Anneli Karhunen (Hämeenkylän huominen).

Korsossa eniten ääniä sekä kirkkovaltuustoon että seurakuntaneuvostoon sai Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston nykyinen puheenjohtaja, perhetyöntekijä Eve Rämö Tulkaa kaikki -listalta (140 ääntä). Paljon ääniä kirkkovaltuuston vaalissa saivat myös Jukka Norvanto (Sanasta Elämään), Anneli Koskinen (Sosiaalidemokraattine seurakuntaväki) ja Kirsi Kallio (Avoin seurakunta).

Rekolan seurakunnassa ääniharava oli Sanasta Elämään -listan lastenlääkäri Tiina Tuomela, joka on myös Kristillisdemokraattisen puolueen 2. varapuheenjohtaja ja kaupunginvaltuutettu (101 ääntä). Toiseksi eniten ääniä (64) sai opiskelija Eeva Öystilä Tulkaa kaikki -listalta. Kärkikaksikko oli sama sekä seurakuntaneuvoston että kirkkovaltuuston vaalissa. Kärkijoukossa valtuustovaalissa olivat myös Kaarlo Kähärä (Sosiaalidemokraattinen seurakuntaväki), Sanasta Elämään -ryhmän Sari Virrankari ja Markku NieminenSirpa Peura (Kokoava seurakunta) ja Tulkaa kaikki -ryhmän Filip Godlewski, joka on myös Vantaan nuorisovaltuuston puheenjohtaja.

Tikkurilan seurakunnassa eniten ääniä sai rovasti, Korson eläkkeellä oleva kirkkoherra Pirkko Yrjölä Kokoava seurakunta -ehdokaslistalta (149 ääntä). Hänet valittiin samalla äänimäärällä sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon sekä Tikkurilan seurakuntaneuvostoon. Suuret äänimäärät saivat myös Emmi Pajunen Tulkaa kaikki listalta (111 ääntä), Kokoavan seurakunnan Paula Lehmuskallio (107) ja Sanasta Elämään -ryhmän Soili Haverinen (73).

Vantaan ruotsinkielisessä seurakunnassa (Vanda svenska församling) oli sopuvaalit, sillä paikkoja oli yhtä paljon kuin ehdokkaita. Ruotsinkielisen seurakunnan jäsenistä Vantaan yhteisen kirkkovaltuuston jäseniksi tulevat Jan-Erik EklöfAnn-Christine Teir ja Max Mannola.

Kaikki Vantaan seurakuntien läpimenneet ehdokkaat löytyvät Vantaan seurakuntien sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkkovaltuustoon eniten ehdokkaita sai Sanasta Elämään -ryhmä, 16 ehdokasta. Tulkaa kaikki -ryhmällä on valtuustossa 9 edustajaa, Kokoava seurakunta -ryhmällä 10, Sosiaalidemokraattisella seurakuntaväellä 7, Avoin seurakunta -ryhmällä 4, Hämeenkylän huomisella 2 ja Kyrkan mitt i Byn -ryhmällä 3.

Nykyisessä kirkkovaltuustossa Sanasta Elämään ryhmällä on 16 paikkaa, Tulkaa kaikki ryhmällä ja Kokoavalla seurakunnalla kummallakin 8 paikkaa, Avoimella seurakunnalla ja Sosiaalidemokraattisella seurakuntaväellä 6.

Valtuuston voimasuhteet pysyivät suurin piirtein ennallaan.

Teksti: Hanna Antila
Kuva: Markku Pihlaja

Juttu on julkaistu alun perin Kirkko ja kaupunki -lehdessä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-11-21 10:26:00.0