Vantaankosken seurakunnan äänestysprosentti 8,3 - Valtaosa valituista uusia

Vantaankosken seurakuntaneuvoston suurimpana ryhmänä jatkaa Sanasta Elämään.

3K8A0804-2.jpg

Seurakuntavaalien äänestysvilkkaus Vantaankosken seurakunnassa laski verrattuna edellisiin vuoden 2018 vaaleihin. Äänestysprosentti näissä vaaleissa oli 8,3, kun se neljä vuotta sitten oli 9,8.

Ennakkoäänestys oli jälleen suosittu. Ennakkoon äänensä antoi 5,8 prosenttia Vantaankosken seurakunnan äänioikeutetuista. Toisaalta myös varsinainen vaalipäivä Myyrmäen Virtakirkolla oli vilkas aina iltaan asti lumisateesta huolimatta.

Nuorista 16–17-vuotiaista äänestäjistä äänensä antoi 3,2 prosenttia. Seurakuntavaalit ovat ainoat vaalit Suomessa, joissa 16–17-vuotiailla on äänioikeus.

Seurakuntaneuvosto uusiutui - puolet edustajista uusia

Seurakuntavaaleissa valittiin luottamushenkilöitä kahteen luottamuselimeen. Yhteinen kirkkovaltuusto on kaikkien Vantaan seitsemän seurakunnan yhteinen ylin päättävä elin. Siellä Vantaankosken seurakunnalla on 11 paikkaa yhteensä 51 paikasta.

Seurakuntaneuvosto puolestaan on jokaisen seurakunnan oma luottamuselin. Vantaankosken seurakuntaneuvostossa on 16 paikkaa.

Vantaankosken paikat yhteisessä kirkkovaltuustossa jakautuivat ehdolla olleiden ryhmien kesken seuraavasti:

• Kokoava seurakunta 1
  • Sanasta Elämään 6
  • Sosialidemokraattinen seurakuntaväki 3
  • Tulkaa kaikki 1

Heistä seitsemän on uusia edustajia yhteisessä kirkkovaltuustossa.

Vantaankosken seurakuntaneuvoston suurimpana ryhmänä jatkaa Sanasta Elämään. Uutena ryhmänä mukaan nousi Kokoava seurakunta.

Ehdolla olleet ryhmät saivat paikkoja seuraavasti:

• Kokoava seurakunta 1
  • Sanasta Elämään 8
  • Sosialidemokraattinen seurakuntaväki 4
  • Tulkaa kaikki 3

Seurakuntaneuvoston kokoonpano uusiutui, sillä puolet valituista edustajista on uusia valtuutettuja. Sukupuolijakaumaltaan seurakuntaneuvosto on varsin tasainen. Naisia on 9 ja miehiä 7.

Eniten ääniä Vantaankosken seurakunnan ehdokkaista saivat kirkkovaltuustoon Ulla-Maija Kopra Sosialidemokraattinen seurakuntaväki -ryhmästä 176 ääntä ja seurakuntaneuvostoon Sini Tarkiainen Tulkaa kaikki -ryhmästä 152 ääntä. Ulla-Maija Kopra nousi äänisaaliillaan myös koko Vantaan ääniharavaksi.

► Katso kaikki Vantaankosken seurakunnan valitut luottamushenkilöt ja varasijoille valitut tästä.

► Katso Vantaan seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston koko paikkajako tästä linkistä.

Päivitetty 21.11.

2022-11-20 23:27:00.0