Vantaankosken kirkkoherraksi kolme hakijaa

Hakuaika päättyi 19.10.

Vantaankosken seurakunnan kirkkoherran virkaa haki kolme henkilöä.

Hakijat ovat aakkosjärjestyksessä:

• Elina Hellqvist
  • Teijo Peltola
  • Hans Tuominen

Vantaankosken kirkkoherra Hannu Pöntinen irtisanoutui 15.8. alkaen. Virkaa hoitaa vt. kirkkoherra Auli Saarsalmi-Paalasmaa.

Vantaankoskella uuden kirkkoherran vaalitavaksi päätettiin välillinen vaali, jossa päätöksen tekee seurakuntaneuvosto. Vaihtoehto olisi ollut suora vaali, jossa kirkkoherran äänestävät seurakunnan äänioikeutetut jäsenet. Seurakuntaneuvosto on seurakuntalaisten vaaleilla valitsema päätöksentekoelin.

Valintaan pyritään loppuvuoden aikana

Seuraavaksi Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli antaa hakijoista lausunnon, jota varten se haastattelee hakijat ja selvittää heidän kelpoisuutensa virkaan. Tuomiokapituli asettaa hakijat järjestykseen arvioimansa hakijoiden soveltuvuuden ja ansioiden perusteella.

Lausunnon saatuaan Vantaankosken seurakuntaneuvosto voi myös haastatella hakijoita ja lähettää mahdollisesti osan heistä psykologisiin testeihin. Seurakuntaneuvosto voi valita kenet tahansa virkaan kelpoisiksi todetuista hakijoista.

Päätös pyritään tekemään seurakuntaneuvoston kokouksessa 13.12. Seurakuntaneuvosto varautuu kuitenkin myös ylimääräiseen valintakokoukseen joulukuussa.
Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli antaa valitulle hakijalle virkamääräyksen. Piispa Teemu Laajasalo asettaa uuden kirkkoherran virkaansa.

Vantaankosken seurakunta on Vantaan toiseksi suurin seurakunta, johon kuuluu noin 28 000 vantaalaista. Se sijaitsee Länsi-Vantaalla mm. Myyrmäen, Kaivokselan, Martinlaakson, Vantaankosken ja Kivistön alueilla.

2022-10-19 15:25:38.0